09 Julai, 2014

Kepala Ayesha Terbelah Dan Berdarah

21 ulasan

Assalamualaikum...



Sepulangnya idah dari kerja petang semalam... sampai rumah... tengok kepala Ayesha dah terbelah dan berdarah... adoyaii... kesian princess ibu sorang nie... dah lah nak raya nie... haishh...



Kepala Ayesha Terbelah Dan Berdarah



Opah (pembantu rumah) dukung jer Ayesha... takut la tue... hehehe... mengikut kata Opah... semasa kejadian... Ayesha baru bangun dari tidur di ruang tamu... kemudian tak lama tu tiba² dia menangis... dia terjatuh dan kepalanya mengenai pada bucu almari televisyen... soalan pertama idah pada Opah ialah... dia ada muntah tak lepas kejadian tu? dan kata Opah... TIADA... alhamdulillah...! walaupun lukanya kecil saja... tapi disebabkan lokasinya adalah di bahagian kepala jadi kita perlu ambil berat... Ayesha seperti biasa masih bermain melompat² dan berguling²... :)




Kepala Ayesha Terbelah Dan Berdarah

Memandangkan masa idah balik tu dah nak hampir waktu berbuka puasa... jadi idah dan en. suami tangguhkan untuk bawa Ayesha ke klinik sehingga selepas berbuka jer... sampai di klinik tak ada pesakit pun... tak lama tu nama Ayesha di panggil... ada seorang doktor perempuan muda yang bertugas... soalan² basic ditanyakan doktor tu... dan idah tanya pada doktor tu perlu ke ianya di jahit? dan doktor tu kata tak perlu... sebab kalau jahit nanti bertanda pula... ooo ye kerr... ermm apa² laa... 



Idah pegang Ayesha... dan seorang nurse pegang kepala Ayesha sebab takut dia bergerak²... doktor pun mencuci luka Ayesha... huhuhu... dia punyalah meraungg kat dalam tu... haiiish... dia meraung bukan sebab sakit... tapi sebab orang yang tak dikenali pegang dia kan... pegang plak tu kat kepala... hahaha.. Ayesha... Ayeshaa... dah cuci tu doktor letakkan ubat kuning... dan tampal 1 plaster menyerupai sticker kecil dan comel... siap ada kartun² lagi... :D




Bila anak kita jatuh terutamanya yang melibatkan kepala apa yang kita perlu perhatikan dan pastikan adalah :
  • Bersihkan dan hentikan pendarahan dengan tekan pada luka menggunakan kapas/plaster/towel kecil
  • Perhatikan aksinya untuk beberapa ketika... jika ada kelainan dari biasa seperti kurang berinteraksi atau duduk dan nangis sahaja dan sebagainya.
  • Adakah dia muntah selepas kejadian.
  • Adakah kita nampak seakan² dia pening
  • Bawanya ke klinik dan berikan kesemua info di atas kepada doktor yang merawatnya.





Kepala Ayesha Terbelah Dan Berdarah

Hahaha... kata orang tua²... budak nak membesar memang begitu... keluar jer dari bilik rawatan terus senyap... siap posing² lagi depan cermin besar kat klinik tu... :D huhuhu... dah lekat setem kat kepala tu nak pos kemana tue... hehehe... sebelum pulang tu... doktor cuma bekalkan ubat cuci luka dan juga krim antibiotik untuk di sapu... syukur tak ada apa² yang membimbangkan berlaku... semoga luka Ayesha cepat sembuh dan tiada parut yang tinggal... steady kay princess!! :)



21 ulasan :

  1. nasib baiklah luka ayesha tak teruk..risau jugak kan idah..

    BalasPadam
  2. Alo cian Ayesha.. harap2 tak de kesan parut la nanti.. semoga cepat sembuh k..=D

    BalasPadam
  3. Biasalah tu, budak-budak. Umur-umur gini memang lasak sikit pe'elnya. Anak saya yang umur 3 tahun tu, baru je bulan lepas peha melecur akibat main seterika. Macam mana dia boleh memanjat sampai ke atas capai seterika tu, saya pun tak tau.

    BalasPadam
  4. Ala, cian Ayesha... nasib x teruk sangat... Semoga cepat baik luka tu :)

    BalasPadam
  5. sian ayesha...moga cpt sembuh ya...biasala anak2 baya ni aktif n kena awasi tingkahnya...

    BalasPadam
  6. cian ayesha, nasib baik tak berjahit dahi tu..budak baya ni memang la lasak kak.

    singgah isi tabung untuk ayesha..hehe

    BalasPadam
  7. Ooouuchhh...siannya anak dara ni. SMoga cpt sembuh.

    BalasPadam
  8. Nak dijadikan cerita masa hari raya ni kalau masih berbekas
    Tengoklah masih nampak cerita walau luka tu masih basah lagi.
    Itulah nama pun budak kan Idah.

    BalasPadam
  9. salam singgah.. kesian nya.. cepat sembuh k ayesha..

    BalasPadam
  10. masa kecil tak sah tak ada tandakan..kita pun kena penjuru meja..sampai sekarang ada tanda kat dahi..he..he

    BalasPadam
  11. salam. alolo..kesian ayesha :(

    BalasPadam
  12. Nice sharing.......kesian Ayesha....comel plk sticker tuhh....huuh

    BalasPadam
  13. alahaiii sianya si comel ni..muka hepi jer kak..cam tak sakit langsung..hehehe

    BalasPadam
  14. Baca tajuk mengerikan! Harap2 hanya gempak jer... Alhamdulillah, luka sikit jer. Walaupun bertampal tetap comel!! :)

    BalasPadam
  15. normal bagi budak seusia tu jatuh ... alhamdulillah tak perlu jahit .

    BalasPadam
  16. alolo..kesian dia. tapi tengok dia posing depan cermin tu tak menahan :)

    BalasPadam
  17. Aduii kesiannya.. syukurlah tak berapa teruk. In shaa Allah, sblum raya baiklah tu... :)

    BalasPadam
  18. kasihan alyesha...oklah bertampal sticker tu, tak de parut nanti, in sya Allah.
    anak bujang kak pun ada tanda sampai besar ni. doktor tak tampal sticker..berjahit. sampai la bila orang nampak akan bertanya.

    BalasPadam
  19. kesiannya dia, mujur tak teruk dia
    apapun aunty suka tengok ayeshalah, comel =)

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D