02 Julai, 2014

Belimbing Buluh Acikidah

18 ulasan

Assalamualaikum...




Belimbing Buluh Acikidah

Tau tak nie pokok apa? :D ada yang tak tau? ini namanya pokok Belimbing Buluh Acikidah... hehehehe... mestilah ada nama acikidah dibelakangnya... sebab pokok ini kan acikidah yang punyerr... :D pokok nie idah tanam dah lebih 2 tahun kot... semenjak tanam tu... tak pernah berbuah pun... sampaikan pernah rasa nak merajuk dengan dia dah... nasib tak kena hukum tebang jerr... :) tak menyabar la tue... hik3x...




Tapi nampak tak merah² jelita tu??... haaaa... dia dah berbungaa... alhamdulillah... akhirnyaaaa...!! harap² tak gugur laa bunga tu... tak pun kena petik dek askar² idah kat rumah tu...  :D



Belimbing Buluh Acikidah

Hmm... idah nak abadikan gambar buah pertama pokok belimbing buluh idah tu di sini... nampak tak? ermm masih kecik cenonet lagiii... lama tau tunggu dia berbuah... harap² berbuah la banyak lagi... dan lagii... :D





Belimbing Buluh Acikidah


Ini lah pokok Belimbing Buluh Acikidah tue... tak tinggi mana pun... agak² dalam rendah sikit jer dari idah kot... daun dia tu ada kuning² tu nak tau kenapa? ermm.. itu la dia... en. suami idah laaa... dia bakar sampah kat sebelah pokok tu... sampaikan habis terbakar daun pokok belimbing idah nie... nasib kena daun sebelah jer... tak kena kat batang atau akar dia... pokok pandan idah... ermmm... keringg... nak cakap salah... tak cakap pun salah... kalau anak senang di tangan kan... kalau suami?? :'(





Alhamdulillah... berbuah juga dia akhirnya... :) mungkin rezeki nak buat kuah kacang raya nie kot... :) agak² sempat tak dia besar jadi buah hingga menjelang raya nanti?  dan tumbuh beribu² lemon... :D 



18 ulasan :

  1. belimbing buluh ni masak lemak sedap ni...

    BalasPadam
  2. lepas ni bolehla buat sambal hitam pahang..belimbing dah berbuah...=)

    BalasPadam
  3. Yeyyy dah naik buah dahh . Hehe

    BalasPadam
  4. Klu dah berbuah bnyk senanglah... tak payah nak cari2 kat kedai dah.. :)

    BalasPadam
  5. Akhirnya.. nasib baik la tak tebang lagi kan..

    BalasPadam
  6. belimbing ni kalau dh mula berbuah xtermakan banyaknya n bolehlah diberi pada jiran2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. iyerr kak? betul? harap² masin la mulut akak... :)
      memang ramai yang dah booking pun... hehe...

      Padam
  7. Cer borak2 dan bdlai2 pokok tu mesti dia akan berbuah byk sbb akak ada pengalaman borak dgn pokok kari walhal dh nk mati pokok tu tp sekarang hidup subur nk buat tak perlu nk beli daun kari. Nampak weird kan cer try

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oooo ek..! okay nanti idah cuba buat ye... tapi tak boleh buat depan anak²... kalau tak nanti dorang ingat ibu dia tak cukup suku...hehe... tak pun dia banyak tanya plak... :D

      Padam
  8. 1st time dgr pkok ni...tau pokok belimbing je...yg belimbing buluh mmg tak pernah dgr..hehe

    Entri terkini MINDAKABUR : Muat-Turun Video Youtube Dengan Cara Edit Pada URL Video

    BalasPadam
  9. Kalau suami? ahaha.. Belimbing buluh orang letak lam sambal budu kalau kat temerloh. Letak lam masak lemak pon boleh lan kak? Syok r baby dah berbunga.. Saya ni mak cakap tangan panas..mengurut boleh, tanam pokok hancus.. terbukti itu cuma telahan semata, sebab saya memang tak pandai menanam.. belajar teknik yang betul, jadi jugak akhirnya.. pokok cili la tapinye=.=

    BalasPadam
  10. Teringat rumah sewa lama dulu, bukan main lebat buah pokok belimbing buluh ni. Selalu campur dlm masak lemak cili padi atau buat sambal asam. Tapi sejak pindah ke rumah xbertanah ni...segalanya tinggal kenangan, huhu

    BalasPadam
  11. nie masuk dalam gulai sedap nie..

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah :-) dah berbuah pun pokoknya. Belimbing buluh ni saya tak tau apa yang boleh dimasak dengannya. Tau meratah je.

    BalasPadam
  13. salam. comel ja pokok dia..hehhehe macam tuan yang tanam tu jugak hee :D

    BalasPadam
  14. kalau dah banyak bolehlah akak buat sambal kan kak

    BalasPadam
  15. Cicah dengan gula pun sodap... masak lomak, lagi sodap hehehehehe...

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D