08 Julai, 2014

Bubur Lambuk Kampung Baru Yang Top

16 ulasan

Assalamualaikum...


Setiap kali tibanya bulan ramadhan... banyak tempat yang memberi sedekah bubur lambuk... dan yang paling top dan popular sejak bertahun² lamanya adalah Bubur Lambuk Kampung Baru... yang diedarkan di Masjid Jamek Kampung Baru... tapi tahukah anda... selain dari bubur lambuk di situ... ada lagi bubur lambuk yang lebih sedap rasanya... :D




Bubur Lambuk Kampung Baru Yang Top

Bubur lambuk adalah antara makanan kesukaan idah sekeluarga untuk berbuka puasa... jadi setiap tahun idah dan en. suami akan mencari dan mencuba bubur lambuk yang selalu diberi secara percuma di beberapa tempat... dan yang paling top dan sedap pada idah selama ini adalah Bubur Lambuk NAZA... bubur lambuk ini diedarkan di Kampung Baru juga... tapi lokasinya berlainan dengan yang Masjid Jamek... bubur ini ditaja sepenuhnya oleh NAZA Motor pada setiap tahun... tapi  malangnya tahun ini tiada... gerai tempat biasa mereka edarkan bubur lambuk tu tutup dan sunyi sepi... uhuk... uhukk... uhukkk... sedih tau... bubur dia memang sedapppp sangatttt... mengikut kata penduduk setempat... tahun ini NAZA tak beri bubur percuma lagi... tapi tak tau la kan samada dia berpindah ke tempat lain... atau pun NAZA menukar cara dia bersedekah pula... tapi apa pun akak tetap kiciwa... ;'(



Bubur Lambuk Kampung Baru Yang Top

Setelah frust dengan ketiadaan Bubur Lambuk NAZA tu... suatu hari en. suami mencuba pula mengambil bubur lambuk di tempat lain pula... tapi masih di sekitar Kampung Baru... kali ini di seberang jalan berhadapan Bangunan DBKL Bandar Wawasan, Kampung Baru... ada sebuah warung di depan tu... dan disitu ada menjual dan juga pemberian secara percuma Bubur Lambuk... setelah mencuba untuk pertama kali... woww... sedapp jugaa... ternyata ianya tidak menghampakan... ada isi daging... :D itulah dia Bubur Lambuk Pak Hassan... memang sedap... terbaek... kalau en. suami ambil secara percuma... biasanya dia akan beli sebungkus lagi... semangkuk tinggi tu harganya RM2 sahaja.... tapi yang diberi percuma bungkusannya bukan dalam mangkuk begini tapi dibungkus dalam plastik putih... :)




Bubur Lambuk Kampung Baru Yang Top

Setiap hari seawal jam 4 petang Bubur Lambuk Pak Hassan akan mula diagihkan... perghhh panjang dik non nak beratur... tapi tak lama... rasanya berbaloi juga kot dengan rasanya yang sedap... berbanding dengan bubur lambuk Masjid Jamek Kampung Baru punya tu... idah kureng sikit... pernah cuba beberapa kali beberapa tahun... tapi tidak kena dengan selera kami pula... syukur dah jumpa bubur lambuk yang sedap menggantikan bubur lambuk NAZA tu... walaupun rasanya tak sama tapi sedap juga bagi memenuhi selera waktu berbuka puasa... :D



Bagi anda yang berada di kawasan berdekatan dengan Kampung Baru mehla mencuba bubur lambuk Pak Hassan nie... lokasinya senang jer... tapi kalau tak tau juga... ini alamat gpsnya : 3.1598056, 101.7024568 haaa.... cuba jangan tak cuba... ;)




16 ulasan :

  1. belum pernah lagi rasa bubur lambuk kg baru nie..huhuhu...

    BalasPadam
  2. sejak puasa nie tak pernah berkesempatan lagi merasa bubur lambuk

    BalasPadam
  3. tahun ni belum merasa lagi bubur lambuk kampung baru ni.... tak berkesempatan lagi...

    BalasPadam
  4. salam sis...jauh haihh..susah sy nak ke sana untuk merasa bubur lambuk tu huhu

    BalasPadam
  5. betul, bubur kat sini memang sedap. biasa beratur masa duduk sini dulu. kalau johor bahru, ada jugak masjid buat bubur lambuk macam ni, kat kampung melayu majidee...

    BalasPadam
  6. Mmg best... lama dah tak makan bubur lambuk kg baru ni. Dulu masa bujang mmg slalu port sblum berbuka.. skrng dah tak sempat dah.. :D

    BalasPadam
  7. puasa thn sudah ada gak rasa bubur lambuk tapi tk kena pada tekak . buat sendiri lagi sedap dan boleh letak byk daging dan guna sup tulang ... walaweh !

    BalasPadam
  8. selalu adik yg rajin ambik dan hantar kt rumah, hari Sabtu dan Ahad saja....dapatlah merasa..

    BalasPadam
  9. Sebut shj masjid jamek kg baru mesti sinonim dgn bubur lambuk dan hanya boleh dpt dlm bulan ramadhan je kan bulan x de org buat. Bubur lambuk mmg sedap bila letak mcm2 bahan dan rempah. Thn ni x mkn lg bubur lambuk sbb tggl jauh dari kl huhuhu

    BalasPadam
  10. Pernah merasa bubur lambuk kg baru. Itupun member diploma yg duk kat sini bawak utk saya. Teringin gak merasa. Last2 dia bawak balik byk utk member2 lain.

    BalasPadam
  11. kalau panjang beratur tu mesti mesti ye? saya dok jauh tak dapat lah nak merasa bubur pak hassan ni..ambik di masjid kat rumah jer lah.

    BalasPadam
  12. Kalau dah beratur panjang mcm tue confirm sedap la kan.. =D

    BalasPadam
  13. suka jugak makan bubur lambuk.

    BalasPadam
  14. saya tak pernah rasa pun bubur lambuk yang cukup popular tu
    aritu tengok tv, ada yang dari perak pun sanggup turun
    nak ambil bubur
    tapi saya tak berapa doyan sangat bubur lambuk ni
    banyak sangat rempah =)

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D