15 Ogos, 2014

Renungan Jumaat #14 : Redha Pada Sesuatu Yang Mengecewakan

11 ulasan
Assalamualaikum...


Renungan Jumaat #14 : Redha Pada Sesuatu Yang Mengecewakan
 

“Apabila kita redha pada sesuatu yang mengecewakan hati kita, maka percayalah, Allah akan menggantikan kekecewaan itu dengan sesuatu yang tidak dijangka.”




“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.”
– [Al-Baqarah 2:155]




Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya: 
“Rasulullah SAW datang berkunjung ke rumah Ummu Saib maka bertanya baginda, Sakit apa kamu sampai menggigil begitu?” Jawab Ummu Saib, Demam! Allah Ta'ala tidak memberi berkat dengannya.” Sabda Nabi SAW., “Janganlah kamu menyalahkan penyakit kerana penyakit itu dapat menghilangkan kesalahan-kesalahan (dosa-dosa) anak Adam, seperti halnya dapur tukang besi membersihkan karat-karat besi.”
(Jabir bin Abdullah) 




Salam Jumaat... @};- :)



11 ulasan :

  1. Assalamualaikum dan salam singgah Jumaat idah..sentiasa redha dgn ketentuan Allah dan sentiasa bersyukur dengan apa yg di kurniakan..

    BalasPadam
  2. singgah jumaat... apa pun yang berlaku dalam kehidupan ini walau sesusah mana pun kita perlu redha...well if i said this people will say, bukan senang nak redha... cakap senanglah... denggg... I am talking from my own experiences in life and from the many things that I've faced...sebab tu, iolss bercakap sebab pernah melaluinya... Alhamdulillah, dugaan2 hidup sebelum2 ini menguatkan diri untuk redha... tapi kan it's true tau... kalau redha, hidup tenang dan aman...tak adalah dok fikir nak hentam orang jer....

    BalasPadam
  3. true,, bila bersangka baik dengan Allah.. hati pun tenang :)

    BalasPadam
  4. salam jumaat, singgah sini .... ye, redha .... yakin ada sesuatu yang Allah nak beri pada kita...

    BalasPadam
  5. itulah yg kte selalu terapkan bilaa kne mcm nie acikidah.. BIla xdpt something yg diiginkan, pasti akn digantikan dgn yg lebih baik dari-Nya :)

    BalasPadam
  6. Bersabar sebahagian dari iman tapi adakah kita insan yg benar2 sabar? Adakah kita sdh cukup diuji ketika kita senang? Atau adakah bibir kita sentiasa mengucap istighfar ketika ditimpa musibah? Ataukah kita sekadar meluahkan kekecewaan dan kegembiraan di facebook tanpa sebarang perasaan?

    BalasPadam
  7. mungkin susah pada permulaan
    but it will get better
    ALLAH kan sentiasa ada =)

    BalasPadam
  8. secebis perkongsian yang sangat baik :)

    BalasPadam
  9. redha....bukan semua orang mampu buatnya dengan ikhlas...tapi jika dibuat dengan ikhlas, insyallah akan ada ganjaranya...

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  10. salam. betul tu sis..redha dengan ketentuan Allah..pasti indah menanti disana :)

    BalasPadam
  11. Sememangnya ada hikmah di sebalik redha... walau pun kdg kala redha itu bukan sesuatu yg mudah...

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D