02 September, 2014

BBQ Merdeka Halaman Belakang

13 ulasan
Assalamualaikum...


Hari ini dah mula kerja semulaa... setelah 3 hari cuti sempena Merdeka... mesti ramai yang pergi bercuti kan... samada bersama keluarga atau rakan² :)


Idah tak kemana² pun cuti panjang nie... al-maklum dak Kakak Atikah nak exam lagi beberapa hari jer lagi... jadi dia pun tak nak kemana²... banyak kerja sekolah katanya... jadi untuk mengisi masa terluang yang ada bersama anak²... idah buat BBQ Merdeka Halaman Belakang... hehehe...


Sebenarnya... tak plan pun... ahad tu dah pukul 11 pun masing² dok mengadap tv jer... tengok Perbarisan Hari Kebangsaan... bosan juga kan... tiba² idah dapat idea nak buat BBQ nie... dan tanya en.suami... huhuhu... dia kata Okayy!!... :D terus dia bangun dan pergi Jusco cari bahan² yang diperlukan... (y)



BBQ Merdeka Halaman Belakang

En.suami balik dari Jusco... dia beli kambing dah siap marinate... kepak ayam dan ikan pari... ermmm i like Marinated Lamb Shoulder kat Jusco tu... sedappp... ayam dan ikan pari tu idah perap sendiri... kemudian idah tambah pula dengan kentang putar bersama sosnya, mushroom soup dan air asam (cecah ikan)... semua homemade yerr... ;) ermmm yummyy... :D



Idah dah siap perap dan masak... kemudian idah ke rumah Mak pula... huhuhu... dah janji dengan dia nak bawa dia pergi shopping... nak beli baju baru... banyak kenduri katanya... :D idah pergi berdua jer dengan en.suami... tak bawak budak² pun... sebab nak cepat... :) habis shopping idah terus bawa mak ke rumah kami... huhuhu... saja nak ajak dia BBQ sekali... surprisee..! :D



BBQ Merdeka Halaman Belakang

Sesi BBQ kami bermula lebih kurang jam 6 petang... sementara menunggu babah bakar ayam dan kambing tu... idah jamu mak dan anak² dengan kentang putar dan sup cendawan dahulu... :D ermmm... semua kata SEDAPPP!!!... habis seperiuk besar sup... licinnn... Adelia (baju kuning) laa... dia dok berulang makan sup tu lebih 5 kali... hehehe...



BBQ Merdeka Halaman Belakang

Kami buat BBQ di halaman belakang rumah jerr... walaupun kecil²an... tapi yang penting adalah dapat bersama² dengan keluarga kan... dan buat sesuatu aktiviti yang lain dari rutin seharian kita... jadi tidak la anak² bosan sangat cuti panjang nie... :)



BBQ Merdeka Halaman Belakang

Sesi BBQ berhenti seketika kerana Maghrib dan kemudian sambung kembali... sehingga dekat jam 11 malam... anak² seronok sangat... bukan sebab makanan tu... tapi sebab dapat bermain bersama dan buat aktiviti lain dari biasa... masing² nak tolong babah bakar ayam dan ikan... sambil main asap... hehe :)


Alhamdulillah... perut kenyang... semua suka hati... makanan kali ni pun sedap² rasanya... (y) hahaha... sesi puji diri sendiri... huhuhu... bukan laa... idah ni jenis suka mencuba resepi² yang ada di majalah², rakan beri atau pun di internet yang berlambak² tu... tapi bukan semuanya sedap kan... ermmm tapi cubaan kali ini resepinya memang malatopp... ada yang resepi baru dan ada juga yang idah dah banyak kali cuba... nanti idah kongsikan yer... idah pun nak simpan di blog ini juga... supaya senang nanti kalau nak buat lagi... :D



Itulah saja cerita BBQ Merdeka Halaman Belakang bersama keluarga acikidah... aktiviti seperti ini insya allah dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan... :)



13 ulasan :

  1. Sambutan yang dekat dengan rumah tetapi cukup meriah. Time-time cuti ni kalau pergi berjalan, sure tersangkut dengan traffic jam.

    BalasPadam
  2. wahh..ini lagi seronok..BBQ..santai-santai belakang rumah..memang bestlah..:)
    seronoknya rumah ada halaman..

    BalasPadam
  3. Aktiviti BBQ memang best..aktiviti santai, semua boleh join...home-made mash potatoes and sup cendawan..sedappnya..

    BalasPadam
  4. syoknya wt BBQ

    adussss...kami dok umah mak ja x wt apa2....sobbbb2

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum dan singgah ptg Idah...bestnyer dapat BBQ bersama keluarga...Diana 2 hari cuti duduk menghadap tv jer..tengok siaran free astro...hehe..

    BalasPadam
  6. Wah seronoknya. Memang seronok sangat kalau dapat BBQ dengan family. Lagi satu, comelnya meja dan stool bata tu. DIY ke?

    BalasPadam
  7. kalau rajin menjadi semuanya..kalau malas seperti sis JM ni huhuh...terbongkang je kat umah ahahah
    Idah mmg kategori pandai masak..hari tu buat open house mcm2 resipi :-)

    BalasPadam
  8. Wahh mmg syoklah mcm tu.. mmg seronok dpt santai2 BBQ belakang rumah dgn seisi keluarga.. best.. :)

    BalasPadam
  9. nyum nyum sedapnya!

    Jangan lupa join segmen ABM ye
    http://cerita-adindabaizuramazlan.blogspot.com/2014/09/segmen-giveaway-merdeka-hari-malaysia.html

    BalasPadam
  10. Bestnya berbbq Idah......tak de lah tempat pemanggang tu....macam nak cari jer rasanya...

    BalasPadam
  11. Allah... alahaiiii kakchikkkkk... mashed potato tu bestttnyaaa.....
    sha suka sangat bbq dengan family ni.... best ! adik2 sha tukang bakar, sha tukang makan...kehkehkeh

    BalasPadam
  12. Tak bercuti kemana2 tapi kat rumah pun aktiviti lagi best dari ditempat percutian! Nyum!2

    BalasPadam
  13. Bestnya.. farah nie kat mulut jer kata nak buat bbq...tapi sampai skrg tak terbuat pun...hehehe

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D