13 November, 2013

Trip Ke Medan - Day 2 : Air Terjun Sipiso-piso - Brastagi.

13 ulasan

Assalamualaikum...

Selepas melawat Rumah Bolon... perjalanan pun diteruskan lagi... destinasi seterusnya adalah Air Terjun Sipiso-piso...

Pokok pisang kaki

Disepanjang perjalanan... kami menikmati pemandangan yang sukar dilihat dinegara kita nie... hijau saujana mata memandang... :D ... pelbagai tanaman ditanam sehingga ke depan pintu rumah.... ini pokok pisang kaki...

Pokok jagung

Pokok jagung berekar²...

Panorama Air Terjun Sipiso piso

Hampir nak sampai dah... :D

Air Terjun Sipiso-piso

Inilah dia Air Terjun Sipiso-piso... air terjun nie adalah diantara yang tertinggi di indonesia dengan ketinggian 120 meter... air terjun ini terhasil dari sungai dibawah tanah yang mengalir dari sebuah gua... pendek cerita air nie keluar dari dalam batu laa.. camtu.. :D Subhanallah.. indahnya ciptaan tuhan kan...

Pemandangan Air Terjun Sipiso-piso

Ada jalan bertangga yang disediakan untuk turun ke bawah.. boleh lihat pemandangan dari bawah air terjun sipiso-piso... tapi tinggi oiiii... sapa yang larat boleh la turun dan naik semula dengan jayanya.. huhuhu... akak?? hehehe.. dari atas je cukup laaa.. :D

Danau Toba

Pemandangan Danau Toba dari atas...

Pemandangan dari Air Terjun Sipiso piso

Errmmm... canteknyaa.. saujana mata memandang :D

Kenangan di Air Terjun Sipiso piso

Tu hari aksi Kuch-kuch hota hai... haa yang nie aksi apa plak ek..? ermm.. ooo.. aksi ultraman mengecas kuasa kot.. wakakakaka...

Ape pe je la dorang niee...

Deretan Kedai di Air Terjun Sipiso piso

Di kawasan air terjun nie ada juga kedai² yang menjual barangan cenderamata, pakaian, shawl, dan macam² lagi laa...

Motor atau beca

Haa.. unik tak nie? kalau kat negara kita mungkin unik laa.. tapi kalau kat sana.. itu biasaa... :D

Selesai kami menikmati permandangan cantek di Air Terjun Sipiso-piso... kami pun meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya iaitu Brastagi...

Brastagi adalah tempat yang wajib pagi pelancong yang datang ke Sumatera Utara nie... cuacanya sejuk... dan pemandangannya cantik... kiranya Brastagi nie lebih kurang macam Cameron Highlands laa... :D di Brastagi nie ada banyak masjid... tak macam kat Pulau Samosir...

Danau Toba International Cottage Brastagi

Sesampai di Brastagi... mulanya ucuk nak bawa kami ke Pasar Buah.. tapi memandangkan petang tu hujan rintik² so dia terus bawa kami ke hotel dulu... dan perancangannya esok pagi baru dia bawa kami ke Pasar Buah...

Hotel kami pada hari itu ialah Danau Toba International Cottage... hotel nie hotel lama... tapi boleh la.. selesa.. bilik kami betul² mengadap ke reception area... nak makan pun dekat jer dengan coffee house... bilik kami no 1502.. :D

Bilik di Danau Toba International Cottage Brastagi

Interior bilik kami... hotel disini tak ada aircond yerr... udara sejuknya adalah semulajadi.. :D biliknya selesa.. besar... ada ruang tamu dibahagian depan.. dan dibahagian belakang juga ada disediakan kerusi untuk berehat sambil menikmati pemandangan dua gunung berapi...

Gunung Berapi Sibayak

Pemandangan dari pintu belakang bilik kami... Gunung Sibayak... berkabuss.. :D

Gunung Berapi Sinabung

Cantek kan... :D

Reception area di Danau Toba International Cottage Brastagi

Reception area...

Coffee house di Danau Toba International Cottage Brastagi

Coffee house pandangan dari luar...

Disinilah tempat kami makan malam dan breakfast... yang tak sedapnya... kat tepi tu ada bar.. :(

Lepas kami check-in tu...  kitorang berehat sekejap... dan tengok jam masih awal petang lagi... hujan yang rintik² tadi pun dah berhenti... :D pastu kami sambung jalan lagi.. this time kami jalan sendiri.. tak gunakan khidmat ucuk... ok yang jalan nie idah sambung kat n3 seterusnya ye... :D

13 ulasan :

1. bestnya kak percutian keluarga akk.. ada rezki nanti sy akan pegi jgk :D

Balasan
    1. Insyaallah Tieka.. k idah doakan Tieka dimurahkan rezeki dan dilapangkan waktu.. so boleh la pegi jalan2 ye... :D

Padam
  2. cantik2 gak pemandangan kat sana tu...alang2 dah sampai...nape x turun je ke bawah kt air terjun tu...pastu boleh charge macam ultraman tu...tambah kuasa..hehe

Balasan
    1. Aduyai Cik Noe... turun tu mungkin ok.. nak naik tu yang takde kederat.. hehehe..
      Boleh charge yerrr!!! haaa.. ye la tue.. :P

Padam
  3. Best...saya dah 2 kali pergi...tak sempat nak tulis entri...

Balasan
    1. Wohoo.. dah 2 kali ek..! ermm saya baru first time.. sebelum nie dengar mak jer yang cerita.. ;D

Padam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

BalasPadam
  5. Menakjubkan betul pemandangan air terjun tu. Cantik sungguh alam ciptaan Allah.

6. Assalammualaikum...idah,

terkesima dan menakjubkan sungguh pemandangan yang sungguh3 indah... lagi2 air terjun tu..pehhh terbaik! bila lah agaknya mselim3 boleh gi tpt macam nie...

mselim3

1. W'salam w.b.t. En. mselim,

Insyaallah.. idah doakan en. mselim dimurahkan rezeki dan diberikan kesihatan yang baik.. dan insyaallah en. mselim juga boleh kesana menikmati kecantikan ciptaanNYA.. ;D Amenn..

Padam
  7. Cantik sungguh tempat orang. Suasana yang sedikit bebeza...Air terjun itu...Subhanallah, mengagumkan! Danau Toba...keindahan alam ciptaan Ilahi

BalasPadam
  8. subhanallah.. cantiknya pemandangan.. menenangkan jiwa kalau dapat pergi tempat macam ni kan..

9. sangat cantik..kagum! medan..danau toba x penah ade dlm list tmpt nak g travel..so skrg kene include kan sebab cantik..suke yg air terjun tu

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D