09 November, 2013

Trip Ke Medan - Day 1 : Pulau Samosir

20 ulasan

Assalamualaikum...

Pulau Samosir nie dikelilingi oleh Danau Toba... pulau nie lebih besar dari Singapura... udaranya sejuk... penduduk di sini majoriti adalah berketurunan batak yang beragama kristian... tiada masjid di atas pulau nie.. kerana yang beragama islam sangat kecil bilangannya dan kebanyakannya adalah pendatang dari luar yang datang untuk berniaga...

Trip Ke Medan - Day 1 : Pulau Samosir

Jetty di Pulau Samosir namanya Tomok...

Setelah sampai di Pulau Samosir nie... kami di bawa ke Tomok Village... di sini banyak kedai² yang menjual pakaian, beg, pelbagai barangan souvenir dan macam² lagi laa... ;D

Kami disuruh Ucuk untuk melalui satu lorong yang akan membawa kami ke Makam Raja Sidabutar dan Sigale-gale... nak sampai ke makam tu kiri kanan kami kedai² yang menjual pelbagai barangan... makin ke atas... semakin murah harganya... disini kita kena pandai tawar menawar... kalau tak dapat harga yang kita nak.. kita jalan jer.. nanti dia akan panggil balik... :D

Objek Wisata Sigale-gale

Objek Wisata Sigale-gale...

Ini adalah patung sigale-gale... Sigale-gale adalah kebudayaan orang batak... patung nie boleh menari-nari... biasanya disini ada pertunjukan budaya sigale-gale... tapi kebetulan kami datang takde show pulak masa tu :(  dimana-mana kita mudah untuk nak nampak patung sigale-gale nie... ada satu kat tepi danau toba tu.. besarrr glerrr.. nanti idah tunjukkan dalam n3 seterusnya ye...

Rumah Budaya Batak

Ini adalah kentung orang batak.. tinggi banget niee kentungnya... :D

Latar belakang idah tu adalah rumah budaya kaum batak... kalau kita lihat sekali imbas senibina rumah batak nie ianya menyamai senibina rumah minang di sumatera barat... tapi bila kita tengok betul² sebenarnya tak sama... antara perbezaan yang kami boleh nampak ialah kalau rumah minang pintunya di tengah² tapi kalau rumah batak... pintunya di tepi atau dibawah tanduk tu dan pintu rumahnya kecik jerr... satu lagi hujung bumbung tu dia lebih tumpul dari rumah minang... hehe.. dah macam pengkaji budaya plak waang.. :D

Selepas melawat Sigale-gale tu kami naik ke atas lagi... dan kami berjumpa pula dengan Makam Raja Sidabutar...

Makam Raja Sidabutar

Undang-undang nak masuk ke Makam Raja Sidabutar nie...

Wajib setiap pelawat dewasa untuk memakai selendang ini sebelum masuk... selendang tu dipanggil Ulos Batak... ianya ada beza untuk yang lelaki dan wanita... tapi masa kami masuk tu takde orang yang jaga so kami pun bedal je la... sekali masa nak keluar tu ada sorang bapak tu tegur... selendang yang hubby pakai tu rupanya selendang untuk wanita.. hehehe... alaa tak pe laa dah nak keluar pun.. :D

Gambar-gambar diatas adalah Makam Raja Sidabutar, isterinya dan ahli keluarganya... kisah Raja Sidabutar nie panjang.. so idah tak cerita disini lah ye.. kalau idah cerita semua tak syok la korang datang sini nanti kan... :D

Makam Raja Sidabutar

Nampak tak kedai kat bawah belakang idah tu... kat situ ada sorang adik yang jaga kedai tu... beli dengan adik tu senang kita nak tawar menawar... harga yang diberikan pun murah dari tempat² lain...

Kedua² tempat di atas... masuk tidak dikenakan sebarang bayaran... tapi di situ ada disediakan tabung untuk sumbangan ikhlas... ikut la nak bagi ke tak :D ... lepas melawat dua tempat tu... kami pun turun semula dan kemudian Ucuk bawa kami check-in di hotel...

Toledo Inn

Toledo Inn adalah tempat kami menginap pada hari itu... hotel ini terletak di Tuk Tuk... haha.. konon² feeling posing ala-ala kuch-kuch hota hai la tuee.. :D

Bilik kami no 10... mengadap Danau Toba...

Bilik dia standard jer... simple..

Toledo Inn

Tv hanya ada channel indon jer... ermm.. bolehhh la... layan berita jerr...

Bilik air dia besar... kebersihan boleh laa... ada air panas... huhu tu penting tu.. sebab kat sini shejukk... :D

Kat hotel nie tak ada aircond yerr.. hehehe.. nie la aircond dia... udara sejuk dari luar masuk... fresh air..

Toledo Inn

Coffe house... disinilah kami makan malam dan minum pagi...

Pemandangan disekitar hotel nie memang betul² cantik... seriuss... bilik² yang ada semuanya mengadap ke arah Danau Toba..

Danau Toba

Subhanallah.. cantiknya ciptaan Allah nie..

Danau nie airnya bersih.. kadang² boleh nampak ikan² yang berenang²... nuqman recce ikan la tue.. :D

Toledo Inn

Cantik dan bersihkan tempat nie...

Kadang² ada bot yang disewa khas datang ke kawasan nie... untuk menikmati pemandangan yang cantik disitu...

Siapa berani boleh berenang di sini.. huhu.. takdo le akak nak berenang kat sini.. ngerii.. takut tiba² ikan datang gigit kaki... :D

Dinner @ Toledo Inn

Sekitar jam 8.00 malam (waktu Medan jam 7.00 malam waktu dia lewat sejam) kami ke coffe house untuk makan malam... hanya ada 3 keluarga jer yang makan malam kat situ termasuk kami... memang time tu tak ramai orang... mungkin bukan cuti sekolah kot...

Makan malam kami dah sampai...

Ikan talapia masak taucu, kangkung goreng dengan udang, ayam goreng, sayur goreng dengan tauhu dan ada sup sayur dengan suun... ikan talapia tu adalah hasil dari Danau Toba... kat Medan masak taucu tu rasanya memang masakan feveret sana kot.. sebab masak taucu nie kita boleh dapat di kebanyakan kedai makan di sana... tapikan.. Talapia masak taucu malam tu memang sedap... ikan dia freshh... sup sayur dan lain² tu ermm.. biasa² jerr...

Lepas makan... kami jalan kaki kejap cari jajan untuk makan sebelum tido sambil tengok tv :D... kami nie memang suka merayap malam²... rasanya kalau pegi tempat orang tak tengok nightlife disitu rasa rugi...

Okay.. sambung di n3 seterusnya yee... Day 2 ... :D

20 ulasan :

1. Untung la dpt tgk tempat orang...huhuhu

BalasPadam
  2. Seronok tengok budaya kat tempat orang ni. Masyarakat kat situ nampak gayanya masih kuat lagi mengamalkan amalan tradisi suku kaum masing-masing.

3. salam singgah. best nya jalan2. bukan semua orang dapat peluang tu ^_^

4. acik macam best nyee..bape rm err n bape hari...lawa nyee laut die..

1. Untuk soalan tu.. TB bleh tengok kat sini... :D

Padam
  5. Menarik cik idah..kita belum pernah sampai lagi sini..nway food tu meriah...

Balasan
    1. :D Memang meriah foodnya.. boleh dikatakan dok kat sana.. makan.. makan.. makan.. :D
      Nanti ada rezeki boleh la Raudzah pegi sana ye.. ;D

Padam
  6. Sana memang banyak patung-patung lagi Idah. Kadang budaya dan agama dah macam dicampur-adukkan...

BalasPadam
  7. ekekek... tengok perkataan tomok selamat datang tu. ingatkan mengalu malukan si tomok gi nyanyi sana. muahahahaha

serious cantik view hotel tu. nyaman je tengok.

1. Hahahaha.. glamer la si tomok tu yerr kat sana.. :D

Padam
  8. internet slow.. xdpt tgk smua gambar.. :( tapi mmg cantik.. ada rezeki nak g sane jugak :D

BalasPadam
  9. menarik...dah add anda sebagai follower., Salam kenal.

Balasan
    1. Terima kasih En. Muhammad..
      Dah follow kembali.. ;)

Padam
  10. cantik hotelnya..semua bilik mengadap tasik...cantik Ulos Batak tu, kalau buat table runner pun lawa..hihi..

11. cantik..kene letak dlm travel list nih

12. wahhhh sonoknye dpt p tgk tmpt org kak.. hehe
    canteknye ciptaan Allah :)

BalasPadam
  13. Ini salahsatu tempat wisata favorit di Indonesia..

14. sempat posing ala2 hindustan gitu...tp serius..macam cantik je pemandangan kt sana...mcm cantek jer..mcm cantek jer... :)

Balasan
    1. Bukan MACAM... tapi memang betul-betul cantekk.. hehehehe...

Padam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D