15 November, 2013

Trip Ke Medan - Day 3 : Berastagi - Kota Medan

27 ulasan


Assalamualaikum...



Hari ke 3 di Medan... pagi² lagi dah bersedia untuk perjalanan seterusnya... buka pintu belakang bilik kami tengok pemandangan waktu pagi di Berastagi... Subhanallah... indahnya ciptaan tuhan... Berastagi adalah kawasan pergunungan... cuacanya sejuk... ianya diapit oleh dua buah gunung berapi yang masih aktif iaitu Gunung Sinabung dan Gunung Sibayak...







Gunung Sibayak
Gunung Sibayak diwaktu pagi... berkabus... actually gambar nie gelap.. di waktu subuh... tapi dah masuk ke sini jadi cerah pulak.. :D





Gunung Sinabung
Ini Gunung Sinabung... nampak tak tu... itu bukan kabus.. tapi asap.. hik3x... masa nie dia tengah menggelegak kat dalam tu... Sinabung nie tengah glamer kat berita sekarang nie.. sebabnya.. sehari selepas kitorang tinggalkan Berastagi... dia pun meletuss.. kebabomm...! :D





Di Danau Toba International Cottage Brastagi
Sebelum pegi minum pagi... kami jalan² keliling cottage tu... ada swimming pool.. tapi sapa je yang nak mandi sejukk kat sana tu haa... 




Minum Pagi Di Danau Toba International Cottage Brastagi
Minum pagi kami hari tu.. sama macam kat Samosir .. pilihan tiga tu je jugak laa... Alhamdulillahh.. sedap jer... :D




Gundaling, Berastagi

Lepas minum pagi... kami pun mulakan perjalanan dan destinasi pertama pada hari tu adalah Gundaling... Gundaling adalah nama sebuah bukit di Berastagi dimana bila berada diatasnya... kita dapat melihat pemandangan Bandar Berastagi hampir keseluruhannya... dari cottage kami tu perjalanan dalam 3 minit jer ke sini...






Gundaling, Berastagi
Cantek kan....




Gundaling, Berastagi
Kulihat hijauuu.....






Gundaling, Brastagi
Saujana mata memandang.....




Berastagi
Sepatutnya hari ke 3 nie ucuk nak bawa kami ke Pasar Buah... tapi kami dah pegi sendiri semalamnya :D... idah tak nak pergi lagi Pasar Buah tu... so kitorang pun teruskan destinasi kami seterusnya iaitu Kota Medan... perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam... bye-bye Berastagi.... :D




Durian
Dipertengahan jalan... nampak plak orang jual durian kat tepi² jalan... ermm.. nak juga merasa durian Sumatera Utara kan... durian kampung.. isi putih... perghhhh... sedap.. memang sedap... terbaek....!






Nasib ada anak bujang tolong temankan ibu makan durian... ucuk... babah... tak bleh buat kawan.. tak suka durian... so makan kami berdua... siap bagi air lagi... makan sebiji jer... konon nak lagi... tapi nuqman tak nak lagi dah... :( malu la pulak nak makan sorang... ermm jadik laa rasa sebijik tu.. sedap tak tipu... harganya dengan air bagai tu.. dalam RM8.50 jer... 




Tugu di Kota Medan
Sampai juga kami di Kota Medan... ucuk kata pernah dia bawa pelancong dari Berastagi ke Medan... jalan jam sampai ambil sehari semalam baru sampai... Alhamdulillah... perjalanan kami lancar je tak jam pun... 





Istana Maimun, Medan, Sumatera Utara
Destinasi pertama kami di Kota Medan adalah Istana Maimoon... dibina oleh Sultan Deli pada tahun 1888 dan di design oleh seorang arkitek dari Italy... Kesultanan Deli adalah sama dengan kita dari rumpun melayu... oleh itu kita boleh lihat penggunaan warna kuning diraja banyak digunakan didalam istana nie... dari jauh idah dah boleh dengar lagu Datuk Siti dimainkan disini... lagu apa ek... ermmm.. haa.. lagu Joget Jeling Menjeling... :D





Istana Maimun, Medan, Sumatera Utara
Oooo... dari sini rupanya lagu tu... sedap alunan muzik yang dimainkan... adik yang tengah tu muka dia selamba jerr walau orang ramai duk depan² dia tu.... :D




Istana Maimun, Medan, Sumatera Utara
Masuk ke istana nie kena tanggal kasut... kalau tak silap tiada sebarang bayaran dikenakan... cuma ada tabung untuk derma laa... latar belakang tu adalah gambar salah seorang sultan deli...





Istana Maimun, Medan, Sumatera Utara
Ada tempat yang menjual barangan cenderamata...





Istana Maimun, Medan, Sumatera Utara
Nak cuba baju tradisional pun boleh... sewa baju 10,000 rupiah (<> RM2.80) siap make-up sekali... baju-bajunya semua baju tradisional melayu... mula² teringin juga nak mencuba.. tapi tengok ramai bebenor orang... ermm tak jadi laa... :D





Istana Maimun, Medan, Sumatera Utara
Ha.. nie antara anak² dara dan bujang yang menyewa baju adat tu... dorang tengah bergambar... ala-ala tengah feeling anak raja la tue... :D




Akak bergambar depan singgahsana pun jadik laa... :D





Istana Maimun, Medan, Sumatera Utara
Ramai orang yang datang melawat ke istana nie... kiranya istana nie antara tempat wajib bagi para pelancong yang datang ke Kota Medan nie laa...




Lagenda Meriam Puntung
Selesai melawat Istana Maimoon... kitorang kesebelahnya pula... disini ada Meriam Puntung... al-kisah Lagenda Meriam Puntung nie ... nie apa yang tertulis dibatu tu yer.. 

"Menurut hikayat puak Melayu Deli, Meriam Puntung adalah penjelmaan dari adik Putri Hijau dari Kerajaan Deli Tua bernama Mambang Khayali yang berubah menjadi meriam dalam mempertahankan istana dari serbuan Raja Aceh yang ditolak pinangannya oleh Putri Hijau. Akibat larasnya yang cukup panas karena menembak terus menerus, maka akhirnya pecah menjadi dua bahagian. Ujung meriam yang merupakan bahagian yang satu melayang dan menurut dongeng jatuh di Kampung Sukanalu Kecamatan Barus Jahe Tanah Karo, sedangkan bahagian yang lain disimpan pada bangunan kecil disisi kanan Istana Maimoen"




Legenda Meriam Puntung
Inilah dia meriam legenda yang pecah dua tu... kalau letak telinga kat lubang kecik yang ada pada meriam tu... dia berdengung.. dan bila dipegang meriam tu sejukkk sangat...





Lagenda Meriam Puntung
Dan ini adalah gambar laras meriah yang satu lagi... yang melayang ke Kampung Sukanalu tu... Kampung Sukanalu adalah sebuah kampung yang terletak di Berastagi...





Puas mengimbau sejarah Istana Maimun dan Meriam Puntung... perut pun dah berkeroncong... kami dibawa makan tengahari di sini... 




Lunch
Inilah rezeki kami pada tengahari itu...


Alhamdulillah... dah kenyangg... untuk ke destinasi dan aktiviti seterusnya di Kota Medan... bersambung di n3 seterusnya ye... :D







27 ulasan :

  1. Rasa macam melancong sama pula...tapi cik idah jadi tourist guide...hehe
    Tak sabar menanti entri seterusnya... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hehehe.. mekasih.. mekasih.. mekasih... :D
      huhu.. Tourist Guide yerr...! :D

      Padam
    2. betul tu.. rasa cam pergi sama-sama sebab banyak gambar pemandangan cantik yg diupload :)

      Padam
  2. tak dapat bayangkan jika meriam tu melutup tiba-tiba.. hehe..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Uishh... jangan.. berkecai kepala akak... sebab letak kepala kat situ nak dengar dengung tu.. hehehe...

      Padam
  3. Bestnya kawasan pergunungan tu cik idah...sejuk mata memandang...nway lunch punya lauk memang menggoda..so yummy..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ermmm.. tu yang balik kl berat naik bagai dipam2... :(

      Padam
  4. Kawasan gunung berapi ni memang seronok kalau dapat bercucuk tanam. Tapi, bila sekali dia meletus, memang tak cukup tanah nak berlari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi orang kat sana okay jer... dorang tak panic pun.. rileks jerr.. mungkin sebab dah biasa dan dah tau behaviour gunung berapi tu... :D

      Padam
  5. org sana memang dah biasa dengan keadaan mcm tuh...kite niy memang duk takut sebb tak pernah lagi tenguk depan mata kot

    BalasPadam
  6. ingatkan gunung kinabalu tadi kak Acik snap, ekekeke... cantik pemandangan kat atas Gundaling tu..sejuk jer mata memandang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bukan mata jer sejuk... seluruh badan pun sejuk jugak.. kekeke...

      Padam
  7. salam kak...kak nie cantik la....suka tgk akak..:)...

    BalasPadam
  8. sarapan di sana mesti ada keropok tu..sedap..

    BalasPadam
  9. dah lama tak singgah sini.seronok tgk acik idah jelajah kota medan ni.
    sultan deli tu terlalu muda ek.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu salah seorang dari sultan deli... mungkin diangkat menjadi sultan diketika dia masih muda.. atau pun dia memang awet muda.. kekeke... :D

      Padam
  10. bestnya bleh tengok gunung berapi live..

    BalasPadam
  11. akak tb pon nnti bln 5 nk g sini..ade kasi tips sikit x?supir akak ok x?eii nk ckp tb ske skirt kak dah pki tuh..comel laa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ermm... best3x... :D tips yerr... haa.. bawa RM banyak2.. hehehe... tapi tak sure la boleh pegi ke Berastagi tu ke tidak... sebab kan gunung Sinabung sedang meletus... k idah pgi pki agent.. so supir tu biasa2 jerr... rasanya ada yg lebih baik kot...

      :D Skirt yer TB... hehehe.. itu SELUAR la sayang... hehe..

      Padam
  12. Sya ke medan mnggu depan, mcamna ye nk dptkan supir utk bwak jalan2..pergi satu malamje

    BalasPadam
    Balasan
    1. Di airport medan ada banyak sykt dan orang perseorangan yang menyediakan khidmat supir nie... tinggal bargain jer... Selamat Bercuti... :D

      Padam
  13. Selamat Pagi...
    Mau ke Danau Toba...
    Mau ke Berastagi..
    atau hanya jalan jalan di Medan..
    Butuh sewa mobil di Medan..
    Yuk hubungi ke Medan Star Rent Car
    Murah...
    Mulai dari Rp. 350.000/hari.
    bisa hubungi ke 085262831660/085297000264
    atau buka webnya untuk info lebih lanjut.

    http://medanstarrentacar.com/

    BalasPadam
  14. 4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
    ——————————————————————–
    DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
    Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
    After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
    Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

    DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
    After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE

    Thanks /Regards

    HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara – IndonesiaTelp // WhatsApp :+6282160211106
    Email:hamzahsaragih@ymail.com
    Web:http://hamzahsaragih.blogspot.com
    Facebook:Hamzah Saragih Ym:Hamzah Saragih

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D