Assalamualaikum...
Seminggu cuti sekolah ni anak² kakak idah tinggal dengan idah... sebabnya ibunya sedang mengerjakan Umrah... bapanya pula telah lama pulang kerahmatullah... jadi idah la yang menjaga mereka untuk sepanjang ibunya tiada nie...
Seorang dari anaknya bersekolah di Grik, Perak... sebelum ibunya pergi kelmarin... dia berpesan agar idah belikan tiket bas transnasional untuk si kakak tu pulang ke asrama nanti... beli secara online saja katanya... ermm... oraitt..!
Pagi semalam sebelum idah keluar bekerja... idah ada bertanyakan kepada si kakak tu... biasa dia naik dan turun bas dimana... katanya di Hentian Duta... orait...
Sesampai di office... idah pun masuk la ke website Transnasional dengan harapan untuk membeli tiket bas tersebut... Klik One Way, Departing From? Hentian Duta, To? aik... apsal keluar Ipoh saja...?? Destinasi Bas Transnasional nie hanya ke Ipoh saja kerr??? aduushhh...
Okay... pilih pula Departing From? Kuala Lumpur... which is tak tau Kuala Lumpur ni stesennya dimana sebab tak tulis pun... ok tak per kita pilih jerr... lepas tu To?... haa.. keluar la banyak tempat² lain... dan termasuk juga Grik, Perak... dan setelah sampai ke butiran terperinci baru ada tertulis stesennya adalah Hentian Puduraya... oraitt....
Kemudian sampai pula di bahagian Maklumat Penumpang... aduhh.. sekali lagi... nak Nama dan Kad Pengenalan pulaa.... haishhh... sejak bila beli tiket bas kena bagi no kad pengenalan ek? ermm... ok... idah dah bosan... tu belum sampai kat bahagian pembayaran lagi tu.. karang tahapa2 pulak dia nak... so idah pun decide beli secara manual saja laa.... :(
Pergi ke halaman di mana ada disenaraikan agent² yang menyediakan perkhidmatan menjual tiket bas Transnasional ini... dalam hati... ok... on the way balik kerja boleh la singgah di tempat² yang berdekatan nie... so idah pun pilih la 1 daripadanya....
Petangnya idah balik kerja... suruh hubby singgah ke Petronas yang ada tersenarai tu... sesampai lihat ada ramai pelanggan di kaunter... ada seorang bangla yang menjaga kaunter... tiba giliran idah... bertanya la...
Idah : "Di sini boleh beli tiket bas transnasional yer??.."
Bangla : "Iya boleh.... tapi sekarang sistem down..! "
Idah : "Huh?... lama tak sistem down? agak² bila boleh guna semula... "
Bangla : "Tak sure laa bila boleh guna... "
Idah : "Sudah berapa lama ini sistem down?..."
Bangla : "Ooo... sudah 1 bulan lebihh.... "
Kuang.. kuang... kuangg.... sudah 1 bulan lebih aaa.... ermmm... kalau sudah lama kenapa di website tu tak tulis jer letak kaler merah (ROSAK) kan senang... tidak la menyusahkan pelanggan... ini kita yang ada kenderaan tak per la... kalau orang susah yang tak ada kenderaan tu macam mana... adoiii laa.. tak sensitif langsung la dorang nie... come on laa... malu tau kalau yang nak beli nie pelancong kerr... tak lama jer lagi kita nak sampai tahun 2020... tapi kalau begini laa... nampak gayanya wawasan 2020 tu untuk Malaysia di ikhtiraf sebagai negara maju hanya jadi angan² jerr...
Akhirnya kena juga cik abang saya pergi beli tiket bas kat Puduraya tue...
dengan secara TRADISIONAL.... ;(
orang nak lain nak guna on9 sistem, kita pun nak guna on9 sistem. kalau gini kekdahnya memang merimaskan. semua company nak berebut rebut beron9 sekarang ni... adei...
BalasPadamKuang3x.. dah sebulan tu system down... lamanya... kalau camtu baik xyah ade online system...
BalasPadamBetul3x... nampak hebat kat website jer... hakikat... adushh hancuss... :)
Padamehehe..alamatya guna tradisional..sabar3x...saya isi tabung buat sis....tak tipu..ehehe
BalasPadamyg TRADISIONAL jugak bagus haha ..keakhirannya.
BalasPadamcara tradisional juga berkesan ^_^
BalasPadamhihi..sabo jela.. =)
BalasPadamonline x pnah cuba..sellau p kaunter x pun p petronas..eh gerik.. kampung saya tu :P
BalasPadamLeceh sgt klo gtu.xde motif dia wt jualan on9 klo menyusahkn cmtu...mst rmi yg fedup.
BalasPadamsusah la macam tu.. bukan menyenangkan.. yang online tu minta maklumat terperinci macam nak tempah tiket flight pula..
BalasPadamohh boleh beli on9 rupanya..ksian diriku ini..baru tau kak..wkwkw,maklumlah kat tmpat sye memang guna cara tradisional punya..kena pegi kaunter sndiri. ;)
BalasPadampsstt, background dah berubah laaa..makin ringan blog kak Acik..
hikhik, mana ada cuti skolah kak.. cuma blum ada mood nk tulis entry :P
Heheh.. baru tau ek Tieka... tak per... tak berfungsi seperti yg dijangka pun... :)
Padampssttt... memang komen iteww yg ditunggu-tunggu... hehehe.. tq Tieka atas komen ikhlas itue... :D kita tukar sebab komen awak jer tu hari tauuu... ;)
hehehe...sebulan down...gilos...diaorg serius ke tak serius nk suruh org beli cara online ni...
BalasPadamInilah yg leceh bila sistem online yg ada tak di selenggara dgn betul. Penat juga hubby nak memanjat ke pudu tu... pastinya ramai lagi yg mcm tu cuma mengeluh dlm diam je... Alhamdulillah jugalah segalanya dpt selesai akhirnya. Klu tak kesian juga anak sedara tu lmbt pula balik ke sekolah...
BalasPadampernah juga nak cuba... memang tak user friendly sistem dia .. erm cuti sekolah ni mesti meriah yer, sebab anak sedara semua ada dirumah :)
BalasPadamSudahnya yang tradisional jugak senang walaupun terpaksa menapak ke hentian Puduraya tu..
BalasPadamsalam tak suka sistem onlie bila ada masalah haru di buatnya .suka manula.
BalasPadamsalam. kenapa acik x gi beli di stesen bas terus? confirm ada tiket tu...
BalasPadamW'salam Abe Kie... terima kasih sudi singgah sini... :)
PadamKnape ek? sebabnyaa... di awal2 lagi kakak dah suruh beli online... jadi idah ingat mudah la... dan pula kononnya takmo la menyusahkan Cik Abe kita dok memanjat Puduraya tue... :)
Too many procedure n too many error.. traditional way more better..
BalasPadam*sigh*
baik beli kat stesen bas je kan idah....lagi senang..tak payah pening kepala..website yang ada pon tak boleh pakai..
BalasPadamhuhu..susah gk nak beli tiket ni..mcm2 hal je..
BalasPadamain rasa majoriti syarikat perkhidmatan kat Malaysia ni belum 100% bersedia untuk pembelian online.. sbb ada sahaja masalah and end up terpaksa beli manual spt biasa..
BalasPadam