14 Disember, 2013

Rombongan Ke Langkawi : Day 1 ~ Makam Mahsuri & Beras Terbakar.

14 ulasan
...السلام عليكم


Selamat Datang Ke Langkawi

Bersambung dari entry sebelumnya... kisah percutian idah bersama rombongan di Langkawi... :D




Restoran Abey Seafood, Kuah

Sejurus sampai di Langkawi... hari pun dah tengahari... kami dibawa makan di Restoran Abey Seafood di Pekan Kuah... makan nasi campur... untuk hari pertama sedap larr... hehehe... semua meluru masuk... masing² kelaparan... :D





Sireh Lagenda

Setelah perut kenyang... kami terus dibawa ke Perusahaan Gamat & Herba Sireh Lagenda nie... ini dikira tempat wajib la kalau datang ke Langkawi nie kan... 




Perusahaan Gamat & Herba Sireh Lagenda

Kedai nie kena serbu dek kami.... hehehe... macam² hasil dari gamat ada... ada untuk sendi, tulang, kulit, rambut, uishh dan macam² adaa laa... harga yang diberikan pun berpatutan... ada extra diskaunn lagi untuk para rombongan kami... :D




Sireh Lagenda

Dibahagian tepi kedai nie disediakan 1 tempat untuk melihat dan merasai minyak gamat asli... minyak tu masih suam lagi... haa.. ambik ko.. semua nak celup dan sapu... teraii jerr.. freee... :D jangan masuk dalam kawah tu sudahh... hehehe...




Gudang Batik Jawa

Dah beli dan belah gamat di Sireh Lagenda... kami dibawa pula untuk 'menabung' di Gudang Batik Jawa nie... banyak kain batik pelbagai gred ada dijual disini...





Masa idah sedang memilih kain batik kat sini... ada la kawan² sok-sek² kata kat sini kain batik mahal... kat Beras Terbakar lagi murah... so idah yang dah pilih 4 helai kain batik rasa tak jadi nak ambik... tapi idah fikir balik.. betul ke... so idah pun ambik 2 helai jer kain batik dan sehelai kain untuk solat... sebab takut nanti bila tengok kat Beras Terbakar lagi mahal... daripada menyesal lebih baik idah ambik la sikit kan... :D ... tapi memang tidak menyesal la idah beli kat sini.... nanti criter pasnie yer...




Baulu Panas

Di sebelah kedai batik jawa tu... ada kedai Baulu Panas nie... perghh baulu dia memang panass... dan sedapp... lembuttt jer.... fresh from oven la katakan... idah beli untuk bawa pulang dan juga yang panas nie untuk makan dalam bas... :D




Makam Mahsuri

Kemudian kami dibawa pula ke Makam Mahsuri... ermm.. dah lain la tempat nie dari idah datang dulu... masuk dikenakan bayaran RM7 untuk dewasa dan RM1 - RM3.50 untuk kanak²...  




Galeri di Makam Mahsuri

Mula² kita masuk ke sini kita akan berjumpa dengan kedai yang menjual barangan cenderahati nie... (kat dalam nie kalau beli keychain ker.. fridge magnet ker.. memang mahal skit laa.. kedai² diluar kawasan makam nie lagi murah...) lepas tu ada Muzium Mahsuri dimana kat dalamnya ada tayangan video dan yang menarik ada keris yang dipercayai digunakan untuk membunuh Mahsuri... tapi sayang.. kat dalam muzium tu tak boleh ambil gambar atau video... :(




Makam Mahsuri

Inilah Makam Mahsuri... disebelah makam nie ada rumah tradisional dan Perigi Mahsuri... idah tak pegi... sebabnya dulu dah tengok dah... dan pula masa tu panass sangatt... so takat makam tu jer laa.. hehehe...





Di Pintu Masuk Makam Mahsuri

Idah dan para JOKER di depan pintu masuk Makam Mahsuri.... ermmm...!




Pintu Gerbang di Beras Terbakar, Langkawi

Selesai melawat Makam Mahsuri... kami ke Beras Terbakar pula... apa ada disini yer...




Beras Terbakar, Langkawi

Inilah tempat yang di kenali sebagai Beras Terbakar... kisahnya... Padang beras terbakar ini terletak di hadapan rumah Ku Halim bin Ku Hassan. Semasa berlakunya peperangan antara Siam dengan Langkawi, Dato Kemboja selaku ketua perang angkatan Langkawi terasa akan kalah di tangan Siam. Lalu beliau mengarahkan semua penduduk kampung mengumpulkan hasil padi mereka disuatu tempat untuk dibakar. 



Penduduk kampung telah mengorek sebuah lubang besar dan padi yang dikumpulkan dimasukkan ke dalam lubang itu lalu dibakar. Ini adalah bagi mengelakkan padi itu dirampas oleh pihak Siam yang mana akan menjadi bekalan utama mereka apabila bertapak di Pulau Langkawi. 


Dari peristiwa inilah hingga sekarang masih terdapat kesan beras terbakar yang dapat dilihat dengan jelas dihadapan rumah Ku Halim Ku Hassan nie...




Beras Terbakar, Langkawi

Inilah kot rumah Ku Halim Ku Hassan yang diperkatakan tu... cantik rumahnya kan...




Beras Terbakar, Langkawi

Di sini juga memang banyak menjual pakaian, kain batik, barangan cenderahati dan lain²... cerita bab kain batik nie... setelah survey dibuat... ternyata harganya di Beras Terbakar nie sama saja dengan Kedai Batik Jawa tu... cuma di sini idah tak jumpa kain batik cap Mami Jarum yang idah cari... kalau ada pun tak sama gred dengan yang idah beli di Kedai batik jawa tu... grednya lebih rendah disini... :D so idah beli lah juga 2 helai kain batik lagi tapi cap 3 serangkai ke apa tah... dan 2 fridge magnet yang coraknya idah tak jumpa ditempat² yang sebelumnya... :D


Dah melawat semua² tempat diatas tu... kononnya ketua rombongan nak bawa kami ke Gunung Machincang pula... tapi disebabkan ramai yang taknak sebab kepenatan... so kami terus dibawa ke hotel di Pekan Kuah... hotel ke? macam motel jerr...! nama apa pun tak ingat... hehehehe... tak apa laa.. free punya pasal okay jer la... janji selesa... kan... :D




Kompleks HIG, Kuah, Langkawi

Malam harinya... idah dan beberapa orang lagi naik teksi pegi ke Kompleks HIG (Haji Ismail Group).... kompleks nie baru... kalau tak silap dibuka Mac 2013 lalu... first time idah datang nie... naik teksi bayar RM 2 jer sorang dari Pekan Kuah...




Kompleks HIG, Kuah, Langkawi

Kat dalamnya ada kedai Ismail Group nie... besarrr... terbesar la kiranya di Langkawi nie... ada kedai² lain juga... kedai pakaian, kedai perfume, kedai Souvenir dan macam² lagi laa.... ada juga kedai yang masih under renovation... belum dibuka... tapi kami datang pun dah malam so banyak kedai yang dah nak tutup... :D selamat duit guee... harga barangan kat sini dengan kedai² HIG yang lain di Pekan Kuah tu sama jer... cuma kat sini barangannya lebih banyak pilihan la... dan pula semuanya dibawah satu bumbung... :D




Hotel Haji Ismail Group HIG

Sebelah Kompleks HIG nie... ada Hotel HIG... nie pun baru jer dibuka... perggh kaya kan keluarga Haji Ismail nie... :D next time datang nak cuba tidur di sini laa... 


Setelah puas hati meronda kat dalam Kompleks HIG nie... kami pun naik teksi semula dan pulang ke hotel@motel kami tu... tak terus balik ke bilik... idah dan beberapa orang lagi sambung pegi Downtown pulak... alaa.. downtown tu depan hotel tu jerr... idah tak beli apa pun kat downtown... saja jalan² jer... sampai lenguh juga la kaki nie seharian berjalan... hehehe...


Okay... selesai hari pertama di Langkawi... bersambung hari ke dua di n3 seterusnya yerr... :D

14 ulasan :

  1. seronok baca cerita idah tentang langkawi...tak ada rezeki nk sampai ke sana lagi...

    BalasPadam
  2. baru pegi langkawi minggu lepas, tpi tak pegi pun tempat2 yg akak tunjuk ni. hehe. saya pun ada nampak hotel Hj Ismail tu, makin maju dah HIG

    BalasPadam
  3. Penat giler masa ni..berjalan sejauh 11710 tapak bersamaan dgn 7 batu..ikut setting walking mate dlm henfon la..

    BalasPadam
  4. im back..hee...belum ada rezeki nak kesana ..tgk gambar pun jadilah..hee

    BalasPadam
  5. banyak gak rupanya tempat yang saya tak singgah lagi rupanya...

    Regards,
    -Strider-

    BalasPadam
  6. wahh..teruja tengok syarikat HIG semakin maju, ada hotel lg..

    BalasPadam
  7. Baru dibukak la kiranya kedai HIG ni. Sebab kitorang pegi tahun lepas, still takda lagi.

    BalasPadam
  8. seronok baca n3 idah kat langkawi..teruja tak sabar nak p sana....nampak macam best jer..

    BalasPadam
  9. salam kak Idah, ouh hari tu bercuti dari blogging sbb pg Langkawi eaa??:D. kalau ada rezeki sye nak jejakkan kaki ke sana jugajk. Nak jelajah semua tempat yg akak citer kat atas nih..hehe..especially makam Mahsuri & beras terbakar tu..

    BalasPadam
  10. tak pernah lagi aiza sampai di langkawi.. best dapat sentuh minyak gamat yang masih fresh lagi.. :D

    BalasPadam
  11. Walaupun dua tiga kali dah ke langkawi tp banyak tempat lagi yg tak pergi..

    BalasPadam
  12. Masa gi hari tu tak gi jugak kat makam mahsuri , beras terbakar...
    Ohhh kompleks HIG tu ada kedai Ismail Group yg besar yeh....alah tak singgah jugak.....ruginya!

    BalasPadam
  13. makam mahsuri sempat pergi.. beras terbakar x sempat..

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D