02 Disember, 2014

Pengalaman Pertama UPSR

20 ulasan
Assalamualaikum...


Pengalaman Pertama UPSR ~ Keputusan UPSR 2015 bagi seluruh Malaysia telah diumumkan minggu lepas... namun, sehingga ke hari ini... kesan dari keputusan tersebut masih lagi terasa... samada yang gembira mahupun yang berduka...



Ini merupakan pengalaman pertama idah sekeluarga menghadapi peperiksaan UPSR ini... teruja, berdebar, sedih, gembira, penat... semuanya bercampur baur... terutama buat anak sulung idah...


Pagi Rabu (16/11/2014) idah menemaninya ke sekolah untuk mengambil keputusan... memang jelas nampak diwajahnya yang dia takut dan risau... namun sebagai ibu... idah hanya mampu memberi kata² penyedap hati buatnya...


Pengalaman Pertama UPSR

Di perkarangan sekolah... suasana mandom saja... tiada gelak tawa dan jeritan kegembiraan... yang ada hanya senyuman yang seolah dipaksa² dan tangisan... fuh... semakin mendebarkan... dan dihati penuh tanda tanya... 


Pengalaman Pertama UPSR

Atikah meluru ke meja yang tertulis nama kelasnya... seorang guru petang yang menggantikan guru kelasnya yang tidak hadir kerana turut mengambil keputusan anaknya di sekolah lain bertanyakan nama... kawan² Atikah yang berada dimeja tersebut turut mencarikan slip keputusannya... "Tahniah... awak dapat 4A1B...!" kata guru tersebut...  dan B itu adalah matapelajaran sains...



Pengalaman Pertama UPSR

Walaupun tiada air mata... tapi jelas diwajah kakak yang dia kecewa... sangat² kecewa... tiada senyuman apatah lagi tawa... sehinggakan idah mahu mengambil gambar kenangan dia bersama rakannya pun dia enggan... akhirnya... ibu ambil gambar orang lain jer laa... :(


Patutlah seluruh sekolah terasa sepi... rupanya prestasi sekolah jatuh teruk pada tahun ini... seramai lebih 40 orang murid mendapat 4A1B dimana hampir kesemuanya mendapat B dalam matapelajaran sains... ermmm... guru² juga menzahirkan rasa risau dan kecewa mereka... dan pihak sekolah memohon agar ibubapa membuat permohonan Semakan Semula bagi kertas sains... 



Rupa²nya bukan sekolah kakak saja yang prestasinya menurun... boleh dikatakan semua sekolah di seluruh Malaysia juga... adakah ini disebabkan oleh gangguan soalan bocor dan menyebabkan graf kelulusan dinaikkan... atau re-sit beberapa kertas menyebabkan emosi anak² ini terganggu... atau boleh jadi sistem yang baru diperkenalkan oleh kementerian ini tidak berapa berkesan... walau apa pun sebab musababnya... kementerian wajib untuk melakukan post-mortem bagi mengetahui punca sebenar penurunan ini terjadi dan sekaligus menanganinya agar tidak berlaku lagi di tahun² akan datang...



Pulang ke rumah... suasana juga seperti di sekolah... sunyi sepi... atikah asyik dengan henfonnya saja.... mungkin membuat sesi luahan hati bersama rakan²nya... idah biarkan saja... biarkan dia melayan hatinya buat seketika waktu... idah pun meninggalkan rumah untuk ke tempat kerja...



Pengalaman Pertama UPSR

Buat kakak... ibu bangga dengan kakak... 4A itu sudah memadai buat ibu dan babah... UPSR ini hanyalah sekadar permulaan buat kakak... banyak peperiksaan lain lagi yang bakal kakak tempuhi dimana kakak boleh berikan yang lebih baik lagi... gagal sekali tidak bererti akan gagal selama²nya... ibu percaya ada hikmah disebalik apa yang telah ditentukanNYA... Insya Allah...


Dikesempatan ini... idah ingin mengucapkan TAHNIAH  buat teman², saudara mara, rakan² blogger dan pembaca yang dikasihi sekelian yang mana anak² atau adik² anda telah mendapat kecemerlangan dalam peperiksaan UPSR ini... dan buat yang kurang cemerlang pula... Tahniah juga buat anda... Insya Allah ada sinar dihujung sana... cuma kita perlu sedikit usaha untuk ke arah sinar terang benderang tersebut... setiap usaha itu pasti ada ganjarannya... :) Think positif kay... ;)



20 ulasan :

  1. Aunty tetap nak ucap Tahniah buat Kakak Atikah :)
    Atikah dah lakukan yang terbaik.

    BalasPadam
  2. anak buah cik nor pon dapat 4a 1b jgk..b for sains..

    BalasPadam
  3. Tahniah Atikah... Jgn bersedih. Perjalanan masih jauh, jadikan ianya pemangkin dan semangat untuk kejayaan yg lebih cemerlang dimasa akan datang!

    BalasPadam
  4. Tahniah Atikah...
    xpa...bukan rezeki Atikah tu

    anak sedara sy pon dpt 4A1B & B tu Sains.
    menangis dia sbb dh target 5A & nk msuk skolah sains mcm abg & kakak dia tp sains plak kantoi

    BalasPadam
  5. Betul Idah percentage utk subjek science jatuh utk seluruh M'sia. Sekolah anak kakak pun sama. Kalau ingat balik science kan mereka kena periksa semula. Itu yg cikgu terkilan sama bukan aje mak-ayah. Kesian anak-anak sebab sekarang ni budak perempuan kalau 4A nak ke boarding school agak payah sebab yg 5A terlalu ramai. Lain budak lelaki 4A masih ada chances...

    Apa pun tahniah buat anakanda Atikah.. usaha lagi sayang utk PT3.

    BalasPadam
  6. tahniah Atikah....jangan bersedih kejayaan pasti berserta mrk yg gigih...banyak lagi peluangnya...

    BalasPadam
  7. Tahniah juga mommylina ucapkan.. 4A tu dah ok sangat.. sememangnya membangakan juga pada ibuayah atikah.. insyaallah.. perjalanan masih panjang dan boleh tebus dengna kejayaan demi kejayaan.. Atikah anak yang bijak dan comel... lepas ni boleh buat yang terbaik lagi... Tahniah juga untuk ibu Atikah...

    salam perkenalan dari mommylina

    BalasPadam
  8. Acik,

    4A 1B adalah impressive jika dibandingkan dengan cabaran emosi akibat soalan bocor sehingga terjadinya penangguhan yang lama dan definately graf utk lulus naik dan sebagainya.

    Insyallah teruskan berjuang...masih panjang perjalanan.

    Love and hugs utk atikah drp aku. kirim salam dia.

    BalasPadam
  9. 4A 1B tu cukup impressive tau kakak. takpe tu pon dah ckup terbaek dah buat ibu & babah bangga.. moga kakak terus maju jaya dlm study nti :)

    BalasPadam
  10. zaman saya dulu kalau dpt 4a1b dah cukup terrer dah tu.. tambah plak sekolah kawasan luar bandar.. tapi zaman sekarang ni, orang pandang 5a je...
    tapi x pe la.. upsr tu baru permulaan.. smoga lepas ni kakak terus meneruskan rentak utk terus berusaha..

    BalasPadam
  11. Tahniah buat Atikah.. mmg ramai yg tak berpuas hati dgn keputusan kali ini walaupun buat2 senyum je.. Apa pun, ia satu pengalaman dlm perjalanan hidup anak2 ni kan... Alhamdulillah.. :)

    BalasPadam
  12. Tahniah utk kakak...

    ya, betul..ini baru permulaan..cheer up..

    BalasPadam
  13. dah kira superb lah tu ... upsr sekadar permulaan . perjuangan tu jauh lagi . klu sekarang dah kecewa , mcm mana nak teruskan langkah ... senyum2 ok .

    BalasPadam
  14. Permulaan buat perjalanan yang masih panjang..:)

    BalasPadam
  15. tak mengapalah kakak
    jauh lagi perjalanan tu, ni semua hanya batu loncatan
    moga terus success di masa depan =)

    BalasPadam
  16. tahniah Atikah. semua yang terjadi pasti ada hikmah.
    moga terus sukses :)

    BalasPadam
  17. Tahniah buat kakak dan acik idah jugak..4 A pun dah okey sangat dah tue.. so jangan cepat putus asa okey.. study hard lagi lepas nie... =D

    BalasPadam
  18. Tahniah!!!! itu dah kira keputusan cemerlang buat beliau...sbg ibu mesti rasa sangat bangga kan..

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D