08 Februari, 2017

Semangat Padi ~ Wordless Wednesday #33

15 ulasan
Assalamualaikum dan Salam Ukhwah 🌼


Semangat Padi ~ Wordless Wednesday #33

Semangat Padi ~ Wordless Wednesday #33

15 ulasan :

  1. semakin berisi semakin tunduk

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak yang boleh kita pelajari dari pokok pagi nie kan. TQ aRz sudi singgah.

      Padam
  2. Ya, nampak subur padi tu.

    Pada zaman dahulu, iaitu zaman animisme dipercayai ada semangat/roh yang menjaga padi ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak kepercayaan terhadap pokok padi kerana ianya adalah merupakan sumber rezeki kan.
      TQ Elih sudi singgah sini :)

      Padam
    2. kami diajar pasal semangat padi ni sejak kecil..orang tua2 percaya memang padi ni ada semangat (penjaga)..
      mak selalu pesan makan nasi jangan membazir, habiskan. jangan tinggalkan walau sebutir pun di pinggan nanti rezeki lari..
      sy sampai sekarang kalau makan nasi memang licin pinggan hehehhe

      Padam
  3. Kat Persekutuan Pengakap Malaysia ada pingat khas yang dinamakan Pingat Semangat Padi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasti suatu pingat yang tinggi rankingnya kan.. :)

      Padam
  4. Balasan
    1. TQ Cik Nor sudi singgah. Selamat beristirahat kay. ;)

      Padam
  5. Salam Jumaat, menyinggah bila ada sedikit kelapangan. Lama tak menerjah. X sempat nak kejar N3 tp ingatan tetap ada ! pic yg cantik ni !

    BalasPadam
  6. Moga sentiasa jadi peringatan buat kita semua... semangat padi, semakin berisi semakin tunduk..

    BalasPadam
  7. wassalam acik idah :)

    dah lama tak singgah sini, sedar2 anak saya dah sama ramai macam anak akak ;)

    BalasPadam
  8. antara resmi padi dan resmi lalang

    BalasPadam

Tinggalkanlah KOMEN sikit.. :')

Appreciate sangat kalau uols komen tulisan ni..

Kepada yang dah komen tu terima kasih banyak² dan sayang korang sangat².. :D