Assalamualaikum Dan Salam Ceria...
Nie nak cerita pengalaman idah dengan Samsung Repair Centre di Lowyat... maaf la kalau criter panjang berjela yer...
Alkisah... sebulan yang lalu Tablet anak-anak tiba-tiba rosak... bukan rosak tak boleh on langsung... tapi dia kejap-kejap keluar popup "Unfortunately, system has stopped." ... every few seconds tu... so annoying...
Mula-mula tu try jugak la nak jadi android programmer... macam-macam idah buat sampaikan restore Factory Setting pun masih sama jer... still problem... dua tiga hari juga la idah try tapi masih juga gagal... rasa nak format jer, tapi tak ada software pulak...
So dah give-up.. jadi idah pun hantar la ke Samsung Customer Service Center di Lowyat... esok tengaharinya seorang support engineer dia call... according to budak tu... bateri tablet yang rosak dan menyebabkan popup tu appear... dan dia minta kebenaran idah untuk nak replace bateri tu... huhu... adik sayangg... malam tadi akak cas bateri tu elok jer penuh... kalau rosak takkan dia boleh cas penuh kan... dan setelah pot-pet panjang lebar gak la kat budak tu... terus dia kata... "Ok kak... I will consult with my engineer and call you back..." :D
Pada petang hari yang sama... ensuami pula call idah... katanya Samsung called him dan kali ini katanya motherboard pula rosak... kos untuk nak ganti baru dalam RM800... jadi dia minta pendapat idah samada nak tukar baru ke tidak... huhu... again akak rasa macam nak pot-pet...
Eheemm.. acikidah ni programmer tau... dah tersilap orang la kalau nak cepat kaya pun... come on laaa... kalau motherboard yang rosak bukan begitu kekdahnya error yang akan keluar... sepatutnya parah dari itu... malah nak boot pun kadang-kadang sangkut...
Jadi idah pun kata kat ensuami... cancel... ambil balik jer tablet tu... tak payah buat... nanti idah fikir cara lain tuk nak selamatkan tablet tu...
Hihi... agak lama jugak la idah perap tablet tu... idea tak datang-datang... dan kebetulan cari charger dia tah mana maid idah letakkan tah...
Sehinggalah sabtu lepas, kebetulan tak ada buat apa kan... so idah ajak ensuami pergi Mines Shopping Mall... nak cari casing untuk tablet Huawei M2 yang ensuami menang lucky draw time annual dinner companynya beberapa hari sebelum tu... dan teringat pula nak bawa sekali Tablet Samsung yang rosak tu...
Kebetulan... kat Mines Shopping Mall tu ada Samsung Repair Centre baru buka... ermm... huhu... idah pun try luck kat situ pula... yang ambil report tu ada seorang adik perempuan... idah pesan kat dia... tolong format tablet tu... akak suspect ada virus... dan kalau perlu kosongkan pun takper... biar la data-data hilang pun... 😁
Esok tengaharinya support engineer dia call... katanya... "kak, tablet akak dah okay... popup tu semua dah tak ada lagi dah..." dalam hati "Wowwww... macam tu laaa..." hihi... pastu adik tu cakap lagi... "Tapi kak... kat slot SD card tu ada kad yang dah tersangkut kat situ dan kami dah keluarkan... tapi slot tu dah rosak .. kalau nak ganti dalam anggaran RM200" hihi... tak pe la adik... slot SD card tu akak tak pakai pun... tu mesti tak Tikah, Nuqman nie yang masukkan tah apa-apa kat situ tah...
So petangnya ensuami ambil tablet tu... kena dalam RM50 jer... 👍 huhu... selamat RM750 kan... ermm... nasib la idah nie hati kental... kalau ikut ensuami ku dia suruh jer tukar motherboard tu...
So moral of the story... kita sebagai pengguna kena ada sedikit ilmu juga dan perlu berhati-hati walaupun kedai tu adalah kedai yang disahkan aka authorised dealer...
Okay semua... sekian kisah happy ending acikidah... hehe... 💃
Salam berblogging Idah... saya klu bab2 gadget mmg akan berharap kengkawan yg kenal. Kdg2 kengkawan pun nk kene tengok juga jenis mcm mana apatah lagi klu tak kenal.. takut juga kene sembelih jadi mangsa korban... benda murah jadi berganda harga pulak.. :D
BalasPadamKalau kita tak reti memang kawan pun akan ambil kesempatan.
PadamThanks sudi singgah bro. :)
Kak idah, samsung centre kat the garden pun ok. Semlm sy baru ambil samsung j5, sib baik tak kena byr krn masih under waranty. Padahal lcd blank sbb kita yg terjatuhkan device..
BalasPadamLayanan dorang memang baik siti. Under warranty tak bolehlah dorang nak ketuk. Hihi...
Padamassalamualaikum kak idah. lama tak singgah sini. wah! ngerinya. klau saya memang buta2 kena tipu. tak tahu kan bab gini. tapi betullah. jadi pengguna jena bijak, idak kena pijak ;)
BalasPadamWaalaikumsalam YY. Lama x nyembang kan. Tk sudi singgah ye sis. Best la ayat tu .. hihi kena pijak ye. :D
Padambetul kena ada lmu...paling tidak pun google dulu. pasti ada yang dah berpengalaman.
BalasPadamhai acik idah..baru sempat singgah sini
www.arzmoha.com
MUJUR IDAH ADA ILMU TENTNG NI XMUDAH NK DIPERDAYAKAN MRK YG TAU NK UNTUNG SAJA...
BalasPadamNasib baik acik idah terror..fuh..
BalasPadamWow . ..penjimatan yg sgt bagus .
BalasPadamWow . ..penjimatan yg sgt bagus .
BalasPadamAssalamualaikum. .baru terjumpa blog u ni...hidup ni kena berilmu
BalasPadamKlu tau ...kena tipu je.....u ni programmer klu i ni sah kena semblih la
Assalamualaikum. .baru terjumpa blog u ni...hidup ni kena berilmu
BalasPadamKlu tau ...kena tipu je.....u ni programmer klu i ni sah kena semblih la
pernah kena dulu tp dkt tmpt lain, fon jadi berat dan cepat panas..
BalasPadamhantar servis center, macam2 rosak nak kena ganti.. last2 suruh depa pasang balik, hantar fon tu dekat adik sepupu, dia g format reset habis fon tu selesai masalah..
takde nak ganti apa pun sebenarnya ...
pernah kena dulu tp dkt tmpt lain, fon jadi berat dan cepat panas..
BalasPadamhantar servis center, macam2 rosak nak kena ganti.. last2 suruh depa pasang balik, hantar fon tu dekat adik sepupu, dia g format reset habis fon tu selesai masalah..
takde nak ganti apa pun sebenarnya ...