31 Oktober, 2013

Good Bye Hasan.

11 ulasan

Assalamualaikum...


Lunch hour semalam Idah kena pegi shopping.. hehe.. kenaaa okay.. :D .. alaa.. bukan untuk diri sendiri.. tapi shopping untuk mencari hadiah untuk officemate kami .. Hasanuddin.. yang nak meninggalkan kami.... :( uhuk3x..


Dia dah dapat kerja baru kat Kuala Terengganu... selama nie dia keluarga jarak jauh.. so skarang ni dah dapat keja kat KT tu kira seronok sangat la dia tu dapat bersama² dengan anak dan isteri.. tak perlu berjauhan lagi..


Sebagai untuk menghargai jasa dia dan juga sebagai kenang-kenangan.. kami berkongsi duit untuk beli hadiah dan juga buat jamuan kecil-kecilan untuknya.. beli hadiah tu bukan la bermakna kami suka pula dia berhenti kerja tu kan.. tapi hanya sebagai tanda kenang-kenangan dari sahabat buat sahabat.. :D


Oleh itu.. akak ditugaskan untuk shopping hadiah tu la.. hehe.. bab shopping nie memang akak cergass jerr.. :D 


Necktie / Tali Leher

Mula-mula survey tali leher.. dah ada yang berkenan dah.. cantek tie tu.. kaler kelabu belang hitam.. tapi takde kotak pulak.. adushh fail betul la.. so jalan lagi.. cari punya cari... pastu ternampak set untuk lelaki nie.. :D



Set Untuk Lelaki Pelbagai Jenama

Ermm.. banyak pilihan.. yang murah ada.. yang mahal pun banyakk.. :D Oh yea.. nie soping nie kat SOGO la mana lagi kan.. SOGO tengah SALE skarang ye.. :D sempat iklan plak... hehe..



Shopping time


Okay.. belek punya belek.. cari punya cari... akhirnya jumpa juga apa yang dicari.. bersesuaian dengan pemiliknya dan juga budget yang diperuntukkan.. :D


Sales Girl membalut hadiah
Sales Girl membalut hadiah


Dah jumpa tue.. tapi plastik pembalut tu koyak sikit plak.. so suruh adik tu balut semula.. ralit tengok adik nie balut hadiah tu... lemah lembut jer dan dengan penuh kesabaran adik tu membalut.. :D

Set Untuk Lelaki Jenama Swiss Polo

So inilah hadiah yang dibelikan... ada wallet, tali pinggang, tali leher dan klip duit (money clip) semua jenama Swiss Polo.. riben tu siap request nak kaler purple... hehe.. semuga Hasan suka.. :D



Hasanudin pada hari terakhir bekerja.
Gambar curik.. :D sorryyy!!..


Buat Hasanuddin, Kak Idah nak ucapkan terima kasih atas segala kerjasama dan tunjuk ajar yang pernah diberikan... disini juga Kak Idah nak mohon ampun dan maaf andai hati pernah terguris atas kekasaran bahasa dan keterlanjuran bicara samaada yang sengaja atau tidak sengaja selama kita bekerja bersama.. semuga kita masih dapat berhubung dan berjumpa lagi selepas pada hari ini... Good Luck and All d Best To You Hasan...!


30 Oktober, 2013

Penyanyi Mizz Nina Bertudung.

14 ulasan

Assalamualaikum..


Article Mizz Nina Berhijab
Sumber : Yahoo News


Sebak dan bersinar rasanya pagi ini bila mana terbaca berita di yahoo news berkisah tentang penyanyi Mizz Nina yang telah berhijab sekembalinya pulang dari mengerjakan ibadah haji baru-baru ini.


Alhamdulillah... hidayah ALLAH itu boleh diberikan pada sesiapa saja yang DIA suka dan bila-bila masa pun yang DIA kehendaki.


Oleh itu kita sebagai saudara seagama dengannya jalankan la tanggungjawab kita dengan memberikan dia semangat dan sokongan atas hijrah yang dilakukannya.. jangan la kita mengutuk, mencerca, mengata atau apa saja yang sewaktu dengannya kepada diri beliau.. berilah dia masa dan ruang untuk kehidupan barunya ini.


Semoga Hajah Mizz Nina dan suami memilih jalan yang diredhaiNYA.. dan istiqomah dengan hijrah kebaikan ini disamping senantiasa mendapat rahmat dariNYA.. Semoga kita semua juga diberikan HIDAYAHNYA dan RAHMATNYA.. Ameen..!

(。◕‿◕。)  


29 Oktober, 2013

Resepi : Kari Asam Ikan Bawal ala Chef Acikidah.

5 ulasan

Asssalamualaikum..


Hari nie boleh tahan bz nya... :) dah petang baru dapat nak buat entry... ermm tak pe laa... apa pun kerja hakiki kena didahulukan... :D


Okay.. petang ni nak share resepi Kari Asam Ikan Bawal my feverett.. ermm.. Idah suka sangat kari ikan nie.. tapi kalau mak yang masak kan.. ermm.. lagi ngancam.. hehe... kari ikan nie kalau makan cecah dengan roti pun sodappp..!! :D 



Biasanya kalau kita makan kari ada santan kan.. tapi kari nie dia tak pakai santan.. tapi dia gunakan air asam jawa.. Idah kalau masak kari ikan memang akan guna resepi nie.. tapi binatang selain dari ikan.. Idah akan gunakan santan.. :D.. jom kita tengok amacam kari ikan Idah nie..


Bahan-bahannya :
  • Ikan bawal dibelah 3 atau 4 ikut suka laa.. ikan tenggiri pun sedap.. ikan lain?... boleh ajerr..
  • Rempah kari ikan babas dalam  4 sudu makan.. agak² la.. campurkan sedikit air untuk menjadikan dia paste..
Paste rempah kari ikan
  • Sebiji tomato dibelah 4
  • Semangkuk air asam jawa
  • 4 ulas bawang kecil, 3 ulas bawang putih, seinci halia ditumbuk bersama..
  • sedikit daun kari (optional)
  • 1 batang kayu manis, 3 biji buah pelaga, bunga lawang & bunga cengkih (optional)



Cara-caranya :
  • Mula² panaskan sedikit minyak.. jangan banyak sangat.. kalau tak cukup boleh tambah kemudian..
  • Masukkan daun kari, kayu manis, buah pelaga, bunga lawang & cengkih
  • Masukkan bawang dan halia yang ditumbuk tadi.. tumis sampai dia kekuningan..
Tumis
  • Lepas tu masukkan paste rempah kari tadi... tumis sampai dia pecah minyak/garing.. pastikan dia betul² garing..
Rempah kari dah pecah minyak
Warnanya dah bertukar gelap dan kat tepinya ada minyak yang buih-buih tu.. maknanya dah garing la tue..


  • Masukkan air asam jawa.. kalau rasa masam sangat atau nak banyakkan kuah.. tambah air masak jer...


Kari dah menggelegak
  • Tunggu sampai kuah mendidih.. dah mendidih tu masukkan ikan.. jangan kacau banyak sangat.. sebab nanti ikan tu hancur..
  • Agak² ikan tu dah masak masukkan tomato.. kalau suka nak tambah bendi pun boleh.. terung pun boleh...
Kari dah menggelegak, masukkan tomato
  • Lepas masukkan tomato tu.. kecikkan api dia.. (pusing keatas untuk api yang paling kecil) proses ini yang membuatkan kari ikan tu sedapp.. dia mesra.. dan untuk menaikkan minyak kari ikan tu.. 
  • Tambah la garam & secubit gula (untuk gantikan ajinomoto) secukup rasa..
  • Cara nak tau minyak dia dah naik ialah nampak kat atas kuah tu kemerah²an minyak tu.. 
Kari dah pecah minyak
Kari nie dah pecah minyak.. tengok kat atas tu dah warna merahkan.. lagi banyak merah tu lagi sodapp!

  • Bila tengok minyak dia dah naik... tutup api.. taranggg... dah siappp!!.. :D boleh makann..!


Kari Asam Ikan Bawal ala Chef Acikidah
Errmm.. terliuq tak tengok nie.. :D


Kat rumah mak kalau dia masak kari ikan nie.. ermm.. mesti tak tolak punya.. dah kenyang pun mesti nak makan jugak.. sedappppp!!! uolss try ek... senang dan simple jer..! selamat mencuba.. :D


28 Oktober, 2013

Siksanya Membuat Paspot.

14 ulasan

Assalamualaikum..



Paspot Idah dah lama expired.. ermm.. nampak sangat dah lama Idah tak keluar dari Malaysia nie kan.. terakhir sekali ialah pegi Bali Oktober 2011... 



Nie kisah nak perbaharui paspot la nie.. ermm.. pelbagai cabaran dan rintangan terpaksa ditempuhi... patut la harga untuk 5 tahun lebih mahal dari 2 tahun.. hehe.. sepatutnya lagi banyak lagi murah kan...


4 hari tau.. 4 hari... bukan 4 jam... aduhh tensi akak... ok meh nak story.. :)



Day 1. (Sabtu)
Beberapa hari sebelum tu buat survey kat website imigresen.. tengok kat UTC (Urban Transformation Centre) Puduraya, imigresen dibuka 7 hari seminggu dari jam 8.00 am (itu yang website tulis tapi sebenarnya buka jam 8.30am) hingga 10.00pm.. so dengan tanpa ragu² lagi kami pun pegi la Puduraya.. 

UTC Kuala Lumpur

Kami sampai sekitar jam 12.00 tengahari gitu laa.. sampai² jerr.. tengok orang tak la ramai kat dalam tu.. kat luar² tu ramai la yg dok melepak (dah lama tunggu la tue.. muka dah berminyak² :D) .. pegi kat kaunter konon nak ambik nombor.. skali ada signboard kecik tulis. nombor giliran dah abisss...! :(  mula² tu macam susah juga la nak terima keadaan tu.. sebab buka sampai malam kan.. takkan baru setengah hari nombor dah habis... ok tak pe laa.. esok datang awal² laa... so balik rumahhh..



Day 2. (Ahad)
Awal² pagi kami dah keluar rumah... dengan penuh harapan menuju ke Puduraya.. sampai lebih kurang jam 7.30am.. dalam hati.. hmm.. mesti cepat jer siap nie.. 1 jam jer kan siap.. 

Skali masuk je kat pintu UTC tu.... mak aiiii.. panjang nyer barisan.. melingkar² lak tue.. adehhh... cepat² Idah beratur sambil dalam kepala berfikir pukul berapa dorang ni sampai ek.. 

UTC Kuala Lumpur

Ok tak pe beratur je la.. depan Idah ada 2 untie cina.. belakang Idah tak lama tu ada sorang kakak melayu.. tak lama lepas tu ada sorang pak guard tu lalu lalang kat situ sambil bercakap² dengan orang² yg sedang beratur.. dia pegang kertas kecik sambil berkata "haaa.. sapa lagi yg tak dapat borang nie.. ambik cepat.. hanya 450 sahaja..".. uiks.. 450 sahaja?? cepat² Idah ambik 3.. 

Pastu baru terfikir ekhh.. 450 orang jer?? so pegi balik kat pakcik tu.. tanya.. 1 orang 1 nombor atau 1 keluarga 1 nombor?? pakcik tu kata 1 orang 1 nombor dikk! :D hmm.. alamak.. dah melingkar² nie agak² sampai kat giliran aku ada lagi ke nombor nie ek.. ok tak pe rilekss.. pastu kakak melayu kat belakang Idah kata sempat dikk.. hehe.. 

Ok.. tengok jam pukul 8.15 dah.. hubby balik dari pi beli breakfast kata barisan dah sampai ke parking tingkat atas dah panjangnya.. fuyooo... ok tunggu lagi sambil dok berkira² anggaran bilangan orang yg dah beratur kat depan Idah nie.. :D ... 

Pukul 8.30am .. hmm.. pak guard tadi dah berdiri kat depan pintu masuk imigresen tu.. pastu keluar sorang lagi staf imigresen dan berdiri kat depan pintu tu juga.. tapi pintu tak buka² juga.. 

Okayy.. 8.35am ... ekhh.. apsal tak buka² lagi pintu nie.. apa lagi yang dorang kat dalam tu tunggu.. pastu tak lama tu keluar la pegawai² nita imigresen dari pintu belakang menuju ke pintu masuk tu.. tapi dari luar... pintu tak buka² juga nie.. dia cakap sok sek.. sok sek ngan pak guard tu.. 

Idah tengok apa cerr nie.. Idah pun bergegas ke depan pintu tu sambil bertanya kenapa tak buka lagi nie puan.. pegawai nita tu pun berkata "Kami tak boleh beroperasi hari nie.. sebab struktur bangunan kat dalam tu dah runtuh.. dalam bilik operasi kami syiling semua dah runtuh.. so bahaya untuk kakitangan kami untuk bekerja.. kami kena tunggu maintenance bangunan nie untuk pastikan samada selamat atau tidak untuk kami terus berada di sini.. kalau tak percaya boleh tengok kat belakang tu.."... aduhaiiii... macam² kes laa.. 

Syiling Imigresen-UTC Kuala Lumpur Runtuh

So kami pun beredar dari situ dan terus ke imigresen Kajang plak... sampai² jer.. sama kess... "Nombor dah habisss.." aduhaii la badann.. pegawai imigresen Kajang tu siap pesan kalau nak datang jangan datang hari jumaat hingga isnin.. orang ramai... oraitttt...!



Day 3 (Selasa)
Ermm.. hari nie mesti tak ramai orang.. sebab pegawai tu kata hari selasa ke atas tak ramai.. :D so dengan konfident nyer... hubby parking kereta.. Idah dengan Nuqman dah naik dulu sebab nak dapat depan la konon tu.. 

Sampai kat Imigresen Kajang tu jam 7.30am ... sampai².. tengok mak aiii.. dah panjang jugaa.. adoiii aper la nasib... rupa²nya imigresen pukul 7.30am dah buka.. uishh kalau tau la buka awal pukul 7 kami dah sampai..! konon laa.. :D tapi kali nie tak la seramai macam kat UTC hari sabtu tu... 

So dengan penuh kesabaran beratur.. beratur nie bukan untuk buat paspot lagi yer.. beratur nie hanya untuk nak dapatkan nombor giliran SAHAJA... 

Tengok jam dah pukul 8 barisan tapi masih panjang lagi nie.. tak sedap hati.. tanya kat pakcik guard kat situ.. pakcik lama tak nak buat paspot nie.. pakcik tu.. "Tak lama.. kejap jerrr.." .. ooo okay... 5 minit pastu.. tak sedap hati lagi.. suruh Nuqman berbaris.. Idah pegi kat kaunter dalam plak.. tanya kat pegawai imigresen nita.. "Puan.. kalau saya ambik nombor sekarang nie.. lama tak nak siap paspot? sempat tak siap sebelum pukul 12 tengahari? sebab anak saya sekolah... ada peperiksaan nie..".. :D puan imigresen tu jawab "Ooo.. saya tak boleh nak kata laa.. tapi kalau puan dah datang pagi nie sempat puan..! " :D so Idah rasa lega la sikit... 

Sambung beratur lagi.. tak lama pastu giliran Idah dapat nombor.. 1109 fuhh.. ke seratus sembilan orang... masa tu nombor terkini yang dipanggil 1025.. huhuhu 84 orang lagi.. nasib ada kerusi kosong.. 

Idah duduk berdepan kaunter yang terima dokumen... ermm.. masa kat sini yang tak best sikit.. jelas Idah boleh tengok ketidakcekapan pegawai imigresen bekerja.. orang punya laa ramai.. kaunter yang dibuka hanya 2.. 1 darinya adalah kaunter khas untuk warga emas dan OKU.. dan ada satu ketika tu takder 1 pun kaunter dibuka.. lebih setengah jam gak la nombor tu tak bergerak².. what happened? kurang staf ke? staf pegi minum ke? adehhh.. tensi.. tensi.. 

Pejabat Imigresen Kajang

Time nie memang menguji kesabaran betul.. buka 1 kaunter jer.. pastu one time tu ada pegawai lelaki ganti pulak... Idah tensi betul la dengan dia nie.. 1 orang dia layan dekat 15 minit.. hanya untuk nak serahkan dokumen.. sembang dia panjang lebar.. sembang tu tak pe laa.. tapi tangan tu jalan laa buat kerja... 

Satu ketika tu 3 kaunter dibuka.. haaa.. laju la sikitt.. tapi kejap jee.. ada laa dalam 20 minit.. pastu 1 kaunter jerr buka.. 

Idah dah nak pegi kat kaunter tu.. nak cakap kat pegawai wanita yg ada kat situ.. bukan apa nak tanya boleh tak dorang buka lebih skit kaunter :D... tapi hubby tak bagi plak.. dia kata dah la.. sabar je la... 

Ramai yang mengeluh especially ibubapa yang ada anak nak pegi sekolah.. huhh.. akhirnya.. pukul 12 tengahari nombor kami dipanggil juga untuk serahan dokumen dan 5 minit pastu nombor dipanggil lagi untuk bayar plak kat kaunter lain... "1 jam siap..!" kata pegawai yang terima bayaran tu.. ermm.. 

Orang ramai di Pejabat Imigresen

Kami tak boleh tunggu lagi dah.. rasa cam dah hilang kepercayaan dah betul ke 1 JAM dan lagi pula memang dah tak sempat dah.. sebab Nuqman dah nak kena pegi sekolah dah.. so kami pun balik.. 

Sampai rumah bas sekolah dah terlepas.. so Babah kena la hantar Nuqman...



Day 4 (Rabu)
Semalamnya sempat bertanya kat kaunter imigresen tu.. untuk nak ambik paspot perlu beratur panjang² lagi kee?? :D pegawai tu kata tak perlu.. terus je pegi ke depan dan minta nombor.. 

So pagi tu kami pun rileks la sikit tapi masih keluar awal juga.. sebab lepas tu nak bergegas ke tempat kerja pulak.. kami sampai lebih kurang jam 7.40am.. tengok orang yang nak ambil nombor beratur panjangg juga sama je macam semalam... dalam hati terdetik rasa kesian.. 

Nombor Giliran

Idah terus je ke kaunter nombor 2 untuk ambil nombor.. :D nombor 2001 hehe.. orang pertama.. 

Tapi kena tunggu juga sebab kaunter serahan hanya dibuka pada jam 8.00 pagi.. so duduk la tunggu.. alhamdulillah 5 minit sebelum pukul 8 tu dah ada pegawai yang dah duduk kat kaunter tu.. 

Paspot Malaysia

Hubby pun pegi kat kaunter 15 tu dan bagi resit yang bayar semalam tu... 5 minit kemudian pegawai tu panggil balik dan kena cop jari dan sain kat buku paspot baru tu.. alhamdulillah.. akhirnya setelah 4 hari baru la paspot baru kami berada digenggaman.. :D


Moral of d story.. kalau nak buat paspot tu.. keluar la rumah seawal yang boleh... dan ambil cuti kalau yang bekerja tu... cas henpon penuh².. dan kalau ada tablet ke.. bawak la sekali bleh gak la blogwalking sambil² tu.. so tak la bosan sangat menunggu.. :D


Ermm.. amacam pengalaman Idah buat paspot? siksa tak? hehe.. tak pe la.. mungkin kerana hujung² tahun nie nak dekat cuti sekolahkan so ramai orang yang nak bercuti keluar negara.. termasuk la diri ini.. :D aperr?? nak kemana?? hehehe... ala dekat jerr... tunggguuuu...! :D



26 Oktober, 2013

Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.

8 ulasan

Assalamualaikum dan salam ceria...


Cantik cuaca pagi nie.. tak panas.. sejuk jer.. macam mendung.. tapi masih ada matahari.. alhamdulillah.. :)


Hari nie ada request dari anak² suruh buat breakfast Roti John.. :D .. ermm.. tengok barang² cukup.. so boleh laa... Idah nie jarang masak.. kalau masak pun hujung minggu atau hari cuti jer.. hari lain bibik yang masak... so bila hari² cuti macam nie.. ada saja la order dari anak².. :D 



Okay.. hari nie sambil masak Idah kongsi resepi skali ye.. ala.. Roti John sempoii jerr.. ikut apa barang yang ada.. campak jer.. hehehe..


Bahan-bahannya :

Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.
Daging Ayam/Lembu Kisar.. Idah gunakan cap Ramli.. kalau takder.. daging burger pun boleh.. hancur²kan..


Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.
Sebutir bawang besar & 4 ulas bawang putih di kisar sampai halus...


Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.
Rempah Kari


Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.
Pakai Roti Gardenia jerr.. bahan lain lagi telur dan timun atau salad ikut suka..

Cara-caranya :

Mula-mula panaskan minyak masak.. Idah guna minyak zaitun.. baik untuk kesihatan.. :D pastu masukkan bawang yang dikisar tadi.. tumis sehingga naik bau dan kekuningan sikit.. masukkan sedikit garam..

Masukkan sesudu makan rempah kari.. ikut suka nak letak lebih pun boleh.. takde yang marah pun.. :D tumis sehingga rempah tu garing atau warna dia gelap..

Masukkan daging kisar dan kacau sambil hancur²kan dia sampai masak... pastikan daging tu masak yee.. dah siap.. tutup api.. dan ketepikan..


Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.

Pastu dalam mangkuk lain.. pecahkan telur.. pukul.. dan masukkan sedikit daging kisar yang dimasak tadi.. kacau rata²..


Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.

Panaskan kuali tidak melekat (Non Stick)... pastu masukkan sedikit planta/mentega.. tunggu dia mencair...

Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.

Ambil roti dan lekatkan pada mangkuk yang berisi telur tadi.. ambil sedikit daging kisar tu dan letakkan rata² pada roti.. kemudian celepupp dalam kuali.. tunggu hingga masak/garing skit dan terbalikkan.. ikut suka la kalau suka garing so masak la lama skit ye...

Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.

Haa.. pastu dah angkat tu letak la salad ke.. timun ke.. mayonis ke.. dan cili sos.. ikut sesedap rasa.. dah letak semua tu.. lipat dua..

Sarapan Hari Ini : Roti John Mini ala Chef Acikidah.


Haa.. taranggg.. siapp dah.. pastu apa lagi ngap laa panas² tu .. sedappp.. hehe.. sempoi jer kan.. daging tu sebaiknya tidak dimasukkan kesemua sekali dengan telur.. masukkan sikit² so kalau tak habis daging tu boleh simpan dalam peti ais untuk makan petang ker.. malam ker.. bila² laa.. 


Cubalah ye.. shedapp..!! :D okay.. nak kena beransur.. nak mula plan untuk nak masak apa untuk tengahari plak.. babaii.. :-)



25 Oktober, 2013

Renungan Jumaat #2 : Syiling Dari Langit.

12 ulasan

Assalamualaikum dan Salam Pagi Jumaat...




Syiling
Sumber : Google



Wang syiling jatuh di hadapan seorang lelaki yg sedang asyik membancuh simen ..melihat logam kecil itu , tangan lelaki itu terhenti melakukan kerja. Tidak menunggu lama , tangannya segera mengutip syiling itu dan dimasukkan ke dalam poketnya. Dia menyambung semula kerjanya.

Sekali lagi lelaki itu terpandang duit syiling tidak jauh dari sisinya . Lelaki itu menoleh ke kiri ,kanan dan sekelilingnya.Tiada siapa yang berdekatan dengan nya .Sekali lagi dia terus mengambil syiling itu dan menyimpan dalam koceknya .

Tidak lama kemudian , lelaki itu ternampak lagi duit syiling berdekatan dengannya .Pun sama , dia mengambil dan menyimpannya .
"Rezeki aku !" Kata lelaki itu dalam hati .

Lelaki itu tidak sedar , logam syiling itu sebenarnya dicampakkan oleh ketuanya dari aras lapan bangunan separuh siap yang mereka bina itu.

Sebenarnya ,ketuanya mahu memanggilnya. Puas ketuanya menjerit daripada aras lapan , cuba memanggil lelaki itu yg berada pada aras paling bawah.

Namun , jeritan itu tidak mampu mengalahkan pelbagai bunyian mesin pembinaan di kawasan tersebut. Dek kerana itulah , ketuanya itu mencampakkan syilingnya dengan harapan lelaki itu akan mendongak melihatnya di atas. Mudah-mudahan dapatlah dia menyampaikan pesanannya kepada pekerjanya itu.

Sayangnya, sehingga habis wang syilingnya dibaling ke bawah , lelaki itu masih belum jugak mendongak ke atas.

Lantas , ketuanya itu mengumpulkan serpihan batu kecil yg terdapat di lantai. Satu persatu batu kecil itu dibaling ke bawah.

Beberapa kali batu itu mengenai badan lelaki itu . Setelah merasa sakit , lelaki itu mendongak ke atas , melihat dari mana datangnya batu-batu kecil yang menyerang tadi.

Barulah dia ternampak kelibat ketuanya yang sejak tadi cuba mencuri perhatiannya bagi menyampaikan pesanan.

Sahabat sekalian , Allah sering menjatuhkan rezeki (syiling ) , rahmat atau kesenangan yg tidak terkira banyak kepada kita.

Tuhan menjatuhkan 'syiling' itu sbg satu panggilan agar kita sentiasa mendongak ke atas utk mengingati dan bersyukur dengan kurniaanNya. Tetapi , acap kali kita lalai utk 'mendongak' ke atas, sebaliknya terus menikmati pemberian-Nya tanpa ucapan syukur.

Seperti kisah ketua dan pekerja tadi , apabila jatuhan syiling tidak berjaya menarik perhatian ,lalu Dia jatuhkan pula 'batu' yg berupa musibah , kegagalan , keperitan dan pengalaman yg menyakitkan. Dan hanya setelah kita merasa kesakitan itu , barulah kita teringat utk mendongak , menadah tangan utk bersyukur mengingati Yang Maha Pencipta kita. "

Sumber : Facebook Heliza Helmi

24 Oktober, 2013

Genap 3 Bulan.

19 ulasan

Assalamualaikum dan Salam Mesra...


Hari Ini 24/10/2013.. genap 3 bulan...


Apa yang 3 bulan..??


:-D Hari nie genap 3 bulan blog ini diwujudkan dan sekaligus genap 3 bulan juga Idah bergelar Blogger.. huhuhu.. blogger ker?? hehehe.. tak kisah laa.. blogger ker.. syok sendiri ker.. asalkan tak menyusahkan orang lain yer dakkk..!


Selama 3 bulan nie.. apa yang Idah dah buat dan pencapaian Idah yer?? meh kita tengok..  :D

1.  Visitor - pada mulanya hanya suka².. tapi tak sangka ada seramai ini yang sudi membaca entry² sengal ambo.. hehehe.. 

Blog Visitor



2.  Entry - selama 3 bulan ini.. dengan rajin-rajin malas Idah nie.. dapat jugak 67 posts.. hehe.. 


Blog Archive



3.  Follower - 45 orang jerrrrr.... :D hehe.. jerr?? syukurr.. untuk Idah banyak tu... tak sangka ada juga yang sudi nak jadi kawan walaupun hanya di alam maya... terima kasih semuaa... :-D


Follower



4.  Wajah/Background - huhu.. yang nie paling akak sukee.. :D selama 3 bulan nie.. 3 wajah dah tukar.. hehehe.. alaa.. bukan apa.. mula² memang macam tu kan.. excited terlebih.. rajin la tukar itu ini.. sok dah lama.. takder nyer dah.. :)

1st
2nd
Terkini



 5.  Nuffnang - nuffnang?? ape tu?? :D dari tak tau ape menatang nuffnang tu.. jadi dah tau.. dari RM0 (telor ayam) ... dah jadi RM4.75.. syukurr... bab duit nie ermm.. masih dalam pemikiran kemanakah akan ku salurkan... alaa ciput jer.. so later² la pikir.. :D






Itu jer??? 5 jerr?? ermm.. boleh la tue.. esok-esok tambah lagi yer dakk.. :D kita kena hargai apa yang kita ada dan berusaha untuk mendapat yang lebih baik lagi.. 



Harapan... dimasa akan datang... Idah berazam untuk membuat entry² yang lebih informatif dan bermanfaat kepada para pengunjung yang dikasihi... setidaknya setiap kali mereka meninggalkan blog ini.. ada sesuatu ilmu/manafaat yang dapat dibawa bersama :) ... 



Huhhh... cakap memang aa senang kan.. hehehe.. nak buatnya pecah kepala.. :D apa pun.. itu kan azam.. Idah percaya setiap niat yang baik Insyaallah dipermudahkan jalan.. dan dengan izinNYA.. semuga diriku ini istiqomah dengan azam ini.. ;)

(。◕‿◕。)


22 Oktober, 2013

Hari Busy..

10 ulasan


Assalamualaikum...




Busy Day




Hari nie adalah hari yang sangat busy dan renyah untuk Idah... banyak benda yang perlu disetelkan.. tapi nak update blog jugakk.. huhu.. 


So hari ini rasanya tak sempat untuk nak blogwalking atau balas kunjungan mesra uols.. kepada sahabat-sahabat yang datang berkunjung ke sini.. terima kasih diucapkan buat semua.. ;)


Harap Maklum.. 


Semuga esok hari akan kembali seperti sedia kala... :-D


❤ Acikidah ❤


21 Oktober, 2013

Segmen 12 Jam Bloglist #5 Mialiana.com

26 ulasan

Pencarian bloglist bagi bulan November dan Disember 2013 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 21 Oktober 2013, iaitu tepat jam 11.30 pagi sehingga 11.30 malam nanti. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 12 Jam Bloglist #5 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

15 blog yang bertuah akan dipilih oleh random.org dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...


Wajah Blog Ku Bertukar Lagi..

7 ulasan

Assalamualaikum...



Seperti biasa.. kerja-kerja begini Idah lakukan bilamana server kat office nie down.. hehehe.. pantang ada waktu lapang.. padahal baru jer tukar wajah blog nie.. tak sampai  20 hari pun.. :D



Sebelum..



Ermm.. nampak sangat Idah nie mudah bosan kan.. tapi mungkin juga sebab Idah nie suka explore benda² baru.. :D tak kira laa apa alasan pun.. janji Idah happy dengan apa yang dibuat.. tak menyusahkan orang pun.. :-D


This time Idah try pakai template free yang melambak kat alam maya nie.. pilih jer yang mana berkenan.. rasanya yang wajah baru nie serabut skit... tapi Idah suka warna coklat ditengahnya...



Terbaru.. ♥


Uols tengok serabut tak? nampak berat ke? warna gelap ek?? tapi Idah suka plak warna gelap² nie :D ... oh yer.. template nie Idah ambik dari TheCutestBlog...



Kita tengok yer berapa lama 'Wajah Baru' nie boleh bertahan.. huhuhu..


Hepi 5th Besday Nabihan Aziz..♥

7 ulasan

Assalamualaikum..





Nabihan Aziz



Sabtu, 19 Oktober 2013.. Nabihan Aziz dah 5 tahun..


Heppy Besday Nabihan..!!..


Ibu dan babah sayanggggg Abang..! ibu dan babah sentiasa doakan yang terbaik untuk Abang.. semoga Abang menjadi anak yang soleh.. yang baik.. yang bijak.. dan berjaya di dunia dan akhirat.. Ameen..!



Babah belikan kek untuk Nabihan.. huhu.. ada anak dinosaurr..



Sabtu tu kami buat majlis simple untuk celebret besday Nabihan.. :D besday Atikah awal bulan tu hari kan tak beli kek.. kami makan kat Muara Ikan Bakar.. so this time kena ada kek laah.. :-D




Tiup lilinnya.. tiup lilinnya.. tiup lilinnya sekarang jugaaa.. :D




Nabihan dan pengiring setianya.. hehe..


p/s : Cicak tu trademark Nabihan.. hehehe.. kalau babah yang beli kek.. every year mesti ada binatang tu.. ermm panjang criter nyer.. :-D


18 Oktober, 2013

Artwork By Nabihan Aziz.

4 ulasan

Cantek tak hasil kerja Nabihan Aziz anak babah???  :]



 :D senyum.. tak perlu kata apa-apa.. alahai anak omak.. punyalah banyak buku ibu belikan.. punyalah banyak kertas A4 kat rumah tu.. kat dinding jugak yang Nabihan nak lukis.. lukis pakai marker pen sampai ke lantai plak tue.. aduyaiii la anakk!


Apa perasaan uols bila balik kerja .. sampai rumah bukak je pintu.. tengok kat depan mata ada artwork camnie.. terpampang.. besarr lak tu..



Nabihan Aziz
Inilah budak yang punya angkara... Nabihann.. Nabihann..!


Ermm.. nak tergelak pun ada.. nak marah pun ada.. nak nangis punnn ada... bercampur baur perasaan nie.. akhirnya tunggu jer la Babah balik.. ibu dah tak tau apa nak kata dan nak buat.. hehe.. pass kat Babah to settle it.. :D



Ini orang yang tukang mengadu.. hehehe..


Idah tegur juga dia.. lain kali jangan buat lagi.. nanti Babah marah.. bla..bla..bla.. :D


Akhirnya bila Babah balik.. hehe.. Babah pun tak terkata apa dah.. :-D speechless.. selamats la Nabihan.. :D